George Soros vill slå sönder den etniska homogeniteten i alla vita samhällen

Den 8 april 2011 ledde Representanthusets ledande Demokrat, Nancy Pelosi, en konferens om “mediareform”. Fyra andra kongressmän deltog, även en senator, två representanter från Federal Communications Commission, en Nobelprisvinnare och ett flertal liberala journalister.

Evenemanget som drog 2500 deltagare sponsrades av en grupp som kallar sig “Free Press” som är en av 180 olika mediarelaterade organisationer som finansieras av miljardären George Soros.

george-soros1

Soros blev först känd som investerare och valutaspekulant, numera är han mest känd som politisk aktivist. Sedan valet 2004 har den kontroversielle finansmannen använt sina miljarder och sitt inflytande till att främja en lång rad vänsterradikala mål. Nämn en politisk fråga och Soros är sannolikt aktiv där genom sina Open Society Foundations för att stödja den liberala ståndpunkten. Han är pro-abort, pro-illegal invandring, nationaliserande av sjukvården, legalisering av knark, motarbetar nationell identitet överallt, även i Israel och stöder liberal anti-amerikansk verksamhet.

Han spenderade 27 miljoner dollar i kampanjer mot George Bush 2004. Det är en droppe i havet jämfört med 8 miljarder dollar som han just donerat till sina Open Society Foundations (OSF). Efter att ha misslyckats i kampanjen mot Bush fick han det välförtjänta ryktet att vara en ledande bidragsgivare till liberala organisationer. Den 18 augusti 2005, strax efter valet skrev Christian Science Monitor en artikel med rubriken “Soros leder möte med 70 miljonärer och miljardärer i Scottsdale Arizona i diskussioner om hur man kan få vänsterns ideologiska tillgångar att växa”.

Efter att mötet var över fortsatte Soros ledarskapet. Via OSF och hans nätverk har Soros hjälpt åtskilliga vänstergrupper att grundas och växa. Många av dem är involverade i media som t.ex. “Free Press” som vill reglera media, bedriva statligt finansierad media och få statliga institutioner att knyta mediala komponenter till sig.

Det har gett Soros långt mer inflytande än t.o.m hans hårdaste kritiker säger att han har. Han har lyckats involvera sig och sina pengar in i mediakulturen genom att skapa kontakter i USAs stora mediahus. Han har direkta kontakter med över 30 ledande nyhetsorganisationer inklusive New York Times, Washington Post, The Associated Press, CNN och ABC News. Var och en av de bolagen har anställda, ofta högt placerade anställda i styrelsen för någon av de många Soros-finansierade mediaorganisationerna.

Det är en koppling som är svår att förneka. Men Soros försöker göra det, han skyller avslöjandet på Foxnews. “Ett annat knep är att anklaga en opponent för agerande som de själva är skyldiga till, som Foxnews när de anklagar mig för att styra ett mediaimperium” skrev Soros i introduktionen till boken “George Soros’ välgörenhet”. Boken skrevs av den f.d New York Times-reportern Chuck Sudetic som nu arbetar i Soros’ Open Society Foundations. Boken är en av två böcker skrivna av NY Times-anställda som gör reklam för Soros och hans verk.

george-soros2

Kopplingar som binder: Soros och de ledande mediahusen.

När Soros donerade 1,8 miljoner dollar till National Public Radio (NPR) blev det en del av en storm som satte all statlig finansiering av NPR i riskzonen. Gåvan gav allmänheten en antydan om det inflytande som Soros har i media. Han har inflytande i 30 stora mediaorganisationer.

Ledande journalister som ABC’s Christiane Amanpour och f.d Washington Post-redaktören, nu vice President, Len Downie sitter i styrelsen för grupper som är finansierade av Soros. Detta trots att etiska regler publicerade av Society of Professional Journalists säger “undvik alla intressekonflikter, verkliga eller uppfattade”.

Den nya undersökande journalistikgruppen ProPublica är ett praktexempel. ProPublica som nyligen vann sitt andra Purlitzerpris fick inledningsvis miljontals dollar av “Sandler Foundation” för att stärka den progressiva infrastrukturen”, progressiv är ett kodord för radikal vänster.

2010 fick gruppen ett tvåårigt bidrag med 125 000 dollar om året från Open Society Foundations. Open Society är Soros’ kärngrupp som finns online på http://www.soros.org. Nätverket har över 30 internationella stiftelser, mestadels finansierat av Soros som själv har bidragit med 8 miljarder dollar.

ProPublica’s artiklar är grundligt efterforskade av toppskribenter som tidigare arbetat i stora mediaorganisationer. Men de ämnen som tas upp är ofta skrattretande vänstertypiska. Sajtens stolta lista över “Våra undersökningar” inkluderar attacker mot oljebolag, gasbolag, vårdbolag och skolor med vinstintresse m.m. Fler än 100 artiklar handlar om de senaste vänsterfavoriterna: motstånd mot gasborrning genom hydralisk fracking. Ytterligare 100 artiklar skrevs om den “hemska” utmätningsindustrin.

Undersökningar som får militären att se hemsk ut och en om Guantanamo Bay kan summeras som nära perfekt journalistisk fantasi – en stor budget, många mediakollaboratörer och en liberal agenda ohindrad av annonsörers krav.

Deras verksamhet har en sak till, en 14-man stark rådgivande styrelse som har CNNs David Gergen och representanter från ledande tidningar, en f.d. redaktör från Wall Street Journal och chefredaktören på bokförläggaren Simon & Shuster. Fler arbetande journalister finns med, bl.a.;

Jill Abramson, Exekutiv nyhetsredaktör på New York Times;
Kerry Smith, Senior VP för redaktionell kvalitet på ABC News;
Cynthia A. Tucker, Redaktör på The Atlanta Journal-Constitution.

ProPublica är långt ifrån den enda Soros-finansierade gruppen packad med medlemmar av den s.k. oberoende pressen.

Ett annat exempel är The Center for Public Integrity (CPI). Styrelsen består av arbetande journalister som Amanpour från ABC, med tillsammans med öppet liberala skribenter som Arianna Huffington från Huffington Post och nu AOL.

Som ProPublica, är CPI’s styrelse en veritabel Vem är Vem i journalistik och ledande mediaorganisationer, som:

Christine Amanpour – ABCs politiska programankare. En trogen vänsterjounalist som beskrev skattesänkningar som “en bortkastad gåva” och sade att The Tea Party är “extrema” och om Obama “mycket Reaganesque”:
Matt Thompson – Redaktionell produktchef på National Public Radio (NPR) och tillhör fakulteten på det prominenta Poynter Institute.

Gruppens Rådgivande ledarskap inkluderar dessa medlemmar:

Ben Sherwood – ABC:s nyhetschef och f.d. Good Morning America executiva producent.
Kathleen Hall Jamieson – Författare och Walter H. Annenberg, Dean of the Annenberg School for Communication of the University of Pennsylvania;
Michele Norris – Programvärd i NPR’s nyhetsmagasin All Things Considered. Statlig Radio’s äldsta nationella program.

Igen, som ProPublica, Center for Publics Integrity’s (CPI) undersökningar är mest i liberal anda – angrepp mot kolindustrin, mot korta lånbolag, mot konservativa politiker som Mississippis Guvernör Haley Barbour. Centret är mer öppen om sin politik, t.ex. en detaljerad undersökning av de konservativa donatorerna David och Charles Koch och deras “nätverk med inflytande”. Enligt centrets egen skattedeklaration gav Open Society Institute dem 651 650 dollar bara under 2009.

Det välkända Center för Investigative Reporting (CIR) följer samma mall – viktiga journalister i styrelsen och en liberal agenda. Både styrelsen och deras rådgivande styrelse har journalister från ledande nyhetsorganisationer. I styrelsen sitter:

Phil Bronstein, chef för ny media och redaktör för Hearst Newspapers.
David Boardman, The Seattle Times.
Len Downie, f.d Executiv redaktör, nu VP på Washington Post.
George Osterkamp, CBS Nyhetsproducent.

Sajtens läsare hälsas med ett flertal artiklar om klimatförändring, illegal invandring och hemskheter som stora bolag begår. Deras mediapartners är Washington Post, Salon, CNN och ABC News. CIR fick runt 1 miljon dollar från Open Society mellan 2003 – 2009.

Varför ska man bry sig om detta? Journalister hävdar ofta att de är neutrala i sin nyhetsrapportering. I samma andetag klagar många av dem på ett negativt inflytande från kapital i politiken. En maxim bland både vänstern och media är att konservativa politiker är köpta av inflytelserika bolag. Men var finns oron över var medias pengar kommer ifrån?

Fred Brown som nyligen omredigerade boken “Journalism Ethics: A Casebook of Professional Conduct for News Media” hävdar att journalister skall vara “transparenta” om deras kopplingar och vara ”ärliga i sina relationer” med de som finansierar dem.

Beklagligt nog så händer det sällan. Välgörenhetsorganisationer redovisar vem som sitter i deras styrelse men media gör liten eller ingen ansträngning för att göra kopplingar mellan dem. Amanpours biografisida som exempel talar om hennes långa karriär, hennes arbete på CNN och hennes priser. Men ingenstans nämns hennes arbete med Center for Public Integrity.

george-soros3

52 miljoner dollar till media är bara en början.

En scen som journalister drömmer om – en grupp journalister som firar och skålar för ett Purlitzerpris som de vann. För den nya ProPublica var det andra gången som deras kollegor i media röstade fram dem som vinnare av det högsta priset i journalism. För George Soros och ProPublica’s övriga liberala uppbackare var det återigen ett bevis på att finansiera journalism är ett viktigt verktyg om man vill påverka allmänheten i en viss riktning.

Det är en strategi som Soros har använt sig av i mycket stor omfattning i media både i USA och i andra länder. Sedan 2003 Soros har spenderat 52 miljoner dollar på media på olika sätt, bl.a. medial infrastruktur – journalistskolor, undersökande journalistik och industriorganisationer.

Siffran är lågt satt. Den är baserad på information i deklarationer, nyheter och rapporter. Men Soros finansierar organisationer som i sin tur finansierar andra organisationer som Tides Foundation som donerar till olika grupper. En total bild är nästan omöjlig att få fram eftersom det finns en mediakomponent i så många olika Soros-finansierade grupper.

Soros inflytande begränsas inte bara till ledande mainstream nyhetsorganisationer som NBC, ABC, The New York Times och Washington Post. Det har även köpt honom inflytande i nyhetsbranschen. The Columbia Journalism Review, som kallar sig en granskare av media och en vän av press i alla former, publicerar en lista på en rad projekt som finansierats av en av Soros organisationer.

“News Frontier Database” inkluderar sju olika granskande rapportprojekt som finansierats av Soros’ “Open Society Institute”. Med ProPublica så finns Center for Public Integrity, The Center for Investigative Reporting och New Orleans’ The Lens. The Columbia School of Journalism som driver CRJ har fått 600 000 dollar av Soros.

Man kan tänka sig vad som skulle hända om konservativa mediala slagpåsar som David och Charles Koch skulle ha så intima kontakter med journalister. Även om Koch skulle hitta journalister villiga att stödja konservativ media skulle de vara vinklade åt vänster.

För Soros så är det nyheter, men ingenting nytt. Som en av världens rikaste män, (Nummer 4 enligt Forbes) så kan han gotta sig i sina drömmar. Eftersom hans önskedröm förefaller vara full kontroll över all media, så är det naturligt för honom att börja stödja Columbia University’s School of Journalism. Columbia leds av Lee Bollinger som dessutom sitter i styrelsen för Purlitzerpriset och som styrelsemedlem i The Washington Post.

Bollinger vill precis som många andra av Soros’ betalningsmottagare hitta en ny finansiär för media, nämligen staten. Bollinger skrev i sin bok ”Uninhibited, Robust, and Wide-Open: A Free Press for a New Century” att staten bör bekosta media. En studie som år 2009 gjordes av Columbias journalistprogram nådde samma slutsats, staten bör inrätta en fond som bas för att finansiera media.

Bekvämligt nog så sitter även Len Downie, som författade stycket, både i styrelsen för the Post och i styrelsen för Center for Investigative Reporting som också finansieras av Soros.

Soros finasierar mer än bara de främsta journalistskolorna i USA. Han finansierar även journalistorganisationer som:

▪  The National Federation of Community Broadcasters;
▪  The National Association of Hispanic Journalists;
▪  The Committee to Protect Journalists.

Läsare som ogillar Soros mediala inflytande kanske vill klaga hos Organization of News Ombudsmen – en grupp professionella mediapersoner hängivna åt att “granska sanningshalt, rättvisa och balans”. Läsare kanske vill rikta klagomål mot PBS’s Michael Getler som styr där. Oturligt nog så finansierar Soros även den gruppen. Längst ned på hemsidan för Organiszation of News Ombudsmen står det “Stöds av Open Society Institute” (OSI), ytterligare en Soros grupp. Det är den enda organisationen som står nämnd.

Gruppen har 57 medlemmar från hela världen och där finns:

Deirdre Edgar, läsarrepresentant Los Angeles Times;
Brent Jones, redaktör, USA today;
Kelly McBride, ombudsman, ESPN;
Patrick Pexton, ombudsman, The Washington Post.

Gruppen säger inte huruvida bidrag från OSI skapar en intressekonflikt, men vem skulle läsare klaga hos i så fall?

Det tar inte slut med det. The Open Society Institute är en av flera organisationer som finansierar Investigative News Network (INN) som är en kollaboration av 53 nonprofits som enligt dem själva producerar “obunden undersökande nyhetsrapporter”. En annan backare av nätverket är James L. Knight Foundation, troligen den mest välkända journalistikorganisationen. Knights chef, president och CEO Albert Ibarguen sitter i styrelsen för ProPublica.

Deltagare i INN är bl.a. Investigative Reporting Workshop hos American University, den liberala gruppen MinnPost, National Institute for Computer Assisted Reporting, National Public Radio och Wisconsin Center for Investigative Journalism. INN hade tidigare Huffington Posts undersökande grupp, men den gick senare ihop med den ännu mer vänsterinriktade Center for Public Integrity, där Arianna Huffington sitter i styrelsen. INN har inte ännu publicerat sin skattedeklaration, men de säger att “Center for Public Integrity är för generösa att för närvarande ha rollen som vår fiskala representant.”

Liberala akademiska program, vänsterjournalister och även påstådda “objektiva” nyhetsorganisationer alla är betalda av en man som spenderar tiotals miljoner dollar för att öppet angripa högern. George Soros lär journalister att deras industri har en framtid så länge Soros öppnar plånboken åt dem.

george-soros4

Soros Livslånga Fascination för journalistik.

Media har i många år varit ett av miljardarens intressen. Enligt “Soros; The Life and Time of a messianic Billionaire” har han fascinerats av media från unga år då han intresserade sig för “journalistisk historia eller former av skrivande”. I sin egen tidning, “The Lupe News” kallade han sig chef, redaktör och nyhetsförsäljare. Han skrev en väggtidning i Ungern innan han lämnade landet enligt Michael T Kaufman, en NY Times-veteran. Kommunistpartiet uppmande då till att skriva den typen av tidningar.

Men journalister var inte alltid intresserade av Soros. Han undvek all form av publicitet till 1981 när han blev ämnet för en förstasidesartikel i Institutional Investor och kallades Världens Främsta Kapitalförvaltare. 1983 när han gifte om sig, vägrade NY Times ta in bröllopsannonsen, eftersom han var en “nobody”. Allt ändrade sig efter att han tjänade 1 miljard dollar på valutaspekulation i det brittiska pundet, då fick han plötsligt en högre profil. Han kritiserades i brittiska tidningar 1992 då han stämdes av f.d. hushållspersonal.

Under senare år finns Soros’ koppling till journalistik i alla aspekter av hans imperium; välgörenhet, politik, finansiella transaktioner. Det kan handla om investeringar i gammelmedia av typen Times Mirror, ny media som AOL eller välgörenhet och donationer till NPR. Eller det kan handla om globala aspirationer som med Open Society som finansierar journalistiska events, priser, donationer och resor. Den f.d. Times-korrespondenten Michael T. Kaufman som senare författade boken om Soros, upptäckte att Soros hade betalat för en resa utan hans kännedom.

Soros finansierar många aspekter av det journalister gör, bloggar, böcker, nyhetsorganisationer, TV och Radiostationer, hemsidor, nystartade grupper, och undersökande journalistik. Listan av mediagrupper som Soros hjälpt är som Vem är Vem av vänsterorganisationer. Mellan 2003 – 2009 donerade OSI runt 52 miljoner dollar till 180 mediaorganisationer, bl.a. till National Federation of Community Broadcasters och National Association of Hispanic Journalists.

george-soros5

Ett världsomspännande medialt maktcenter.

Soros mediaimperium sträcker sig över hela världen. Men få känner till det eftersom det är decentraliserat till ett stort antal organisationer som i sin tur är finansierade av 30 Open Society fonder.

1997 skrev dåvarande Times-skribenten Judith Miller att mycket av Soros välgörenhet fokuserades kring media. Hon skrev “I ett decennium har George Soros, den ungernfödde finansmannen spenderat över en miljard dollar med att förespråka fri press och politisk pluralism utomlands.”

Donationerna har klättrat till 8 miljarder dollar och han har sannerligen fortsatt satsa på media som gett honom ett globalt inflytande. Soros har finansierat bloggar, journalisters resor, utbildning, TV program, online bolag, undersökande journalistik, m.m.

Enligt en artikel i Jerusalem Post den 10 Mars 1994 hade Soros bara i Östeuropa 40 oberoende radio- och TV stationer och publikationer. Vid samma tid stödde Soros en post-kommunistisk publication kallad Transitiones, han drog tillbaka stödet 1999 enligt NY Times.

1998 började Soros spendera pengar på rysk media. Den 11 oktober 1998 skrev Times att “Soros gav 10 miljoner dollar som bidrag” till en fond på totalt 80 miljoners vars syfte var att hjälpa kämpande oberoende nyhetsorganisationer så de skulle kunna överleva den finansiella krisen.

Soros investerade i Viacom, College Sports TV, journalistpriser och Frontline Club i London, som i Times kallades “en populär hållplats för krigskorrespondenter.”

Hans välgörenhet är nästan omöjlig att kartlägga, men vartän Open Society (OS) fonderna finns så följer deras inblandning i journalistiken strax efter. Gruppen har en hel avdelning som helt fokuserar sig på media. Målet är att “skapa forutsättningar för oberoende och livskraftig media, professionell kvalitetsjounalistik i länder där demokratisering och uppbyggande av mediamarknader pågar”. De har en lista på 15 olika media programkoordinatorer i länder från Afghanistan till Ukraina.

I en av deras större statsningar, OSI-finansierade B-92, ett jugoslaviskt radionätverk som uppmanade serber att undvika militärtjänstgöring och drev en kampanj mot kriget i Bosnien och Herzegovina. Många satsningar är mindre. Journalister väljs ut för studier i Central European University som finansierats av Soros. Gruppen stöder dessutom den tjeckiska tidningen, Lidove Noviny och Kabul Week i Afghanistan.

george-soros3

Soros-finansierad vänstermedia når över 300 miljoner varje månad.

Soros globala räckvidd når miljontals människor. Från uppenbart ensidig vänstermedia som Think Progress, Center for American Progress’ blog, och en TV show i MSNBC, nyligen borttagen, till den s.k. “oberoende” National Public Radio har Soros inflytande på informationsflödet världen över.

Det ger honom en oerhörd makt. Reportrar, skribenter, bloggare i alla hans nyhetskanaler når lätt över 330 miljoner människor världen runt. US Census uppskattar USAs befolkning till strax under 310 miljoner.

Han når i storleksordningen hela USA befolkning och lägg till Australiens befolkning – varje månad.

Om man bara räknar 13 prominenta organisationer av de 180 mediaorganisationer han finansierar så når de 332 miljoner människor varje månad. I den siffran ingår stora organisationer som NPR som får 1.8 miljoner dollar av Soros men även mindre bolag som Project Syndicate och Public News Service, bägge säger sig nå miljontals människor.

Det är bara en början. Siffran tar bara med i beräkningarna några av de stora Soros-finansierade mediaorgansiationerna. Många siffor är helt okända. “Democracy Now” – en daglig TV/Radio program har Amy Goodman och Juan Gonzales som värdar – är bekant för att ha globala nyheter analyserade ur ett radikalt vänsterperspektiv. Deras hatiska attityd varierar från attacker på Blackwaters grundare Eric Prince och supporters till Andrew Breitbart (som de föraktfullt kallat elektroniska brunskjortor) till påståenden om att USA är emot en demokratisering av arabländerna. Enbart den Soros-finansierade gruppen kan höras på 900 radiostationer, en av de större nationella mediakollaboratörerna av små lokala stationer. Formellt så redovisar de inga officiella lyssnarsiffror, ingen svarar i telefon när man ringer till Democracy Now.

Men Soros erkänner inte sitt inflytande, han förringar all information som läggs fram. Han gör det ibland i en “mediareform”-konferens med kongressmän, en senator, ett par FCC tjänstemän, en Nobelprisvinnare och ett flertal liberala journalister. Eller så kan det vara i ett radioprogram i Haiti som han stöder.

Mediareform-konferensen sponsrades av en grupp som kallar sig Free Press som har fätt 1,4 miljoner dollar av Soros. Free Press har två huvudsakliga intressen – underminera nätfriheten genom att framhäva krav på “nät-neutralitet” och krav på statlig finansiering av media till ett pris på 35 miljarder skattedollar om året.

george-soros6

Många av talarna på konferensen arbetar i Soros-finansierade grupper.

Free Press är bara en av de mer välfinansierade Sorosgrupperna. Andra är Center for American Progress (7,3 miljoner dollar) som driver den välbemannade Think Progress bloggen. Bloggen har runt 30 skribenter och analytiker enligt Politico. Andra välfinansierade är den undersökande journalistorganisationen Center for Public Integrity (3,7 miljoner dollar), Center for Investigative Reporting (1,1 miljoner dollar), Media Matters (1,1 miljoner dollar) och Sundance Institute (1 miljon dollar).

Men det är inte allt. Soros fonder gav ut 34 stipendier mellan 1997 och 2010 till lokala NPR stationer och specifika program, totalt runt 3,4 miljoner dollar, enligt fondens talesman Maria Archuleta. Bland mottagarna finns WNYC och Minnestoa Public Radio skrev f.d. NPR-ombudmannen Alicia Shepard.

Faktum är att Soros finansierar så gott som samtliga ledande radikala mediagrupper i USA. Fyrtiofem av dem är finansierade genom hans Media Consortium. Organisationen är ett nätverk av landets ledande “progressiva”, oberoende media organisationer. Listan är helt förutsägbar, allt från Alternet till The Young Turks som försvann från MSNBC.

En intern rapport som Media Consortium gjorde redovisar hur de progressiva har skapat en ekokammare av media “där ett budskap utövar påtryckningar hos de större media att ta hänsyn till eller svara på och ge mediautrymme till progressiva idéer eftersom budskapet repeteras så ofta”. Enligt rapporten “The Big Thaw”; “om det görs på rätt sätt så kan budskapet accepteras som en legitim syn, det kan påverka en dynamisk politisk debatt, förändra allmän opinion och ändra policy.”

Det tankesättet styr mycket av vad konsortiets medlemmar gör. Alternet beskriver sig som ett “prisvinnande nyhetsmagasin och online community som skapar orginal-journalistik och förstärker det bästa av hundratals andra oberoende mediakanaler.” De hatar Tea Party-grupperna och klagar på hatgrupper som “den fula sidan av evangeliska kristna.” Varje månad får hemsidan 1,5 miljoner unika besökare till deras unika sätt att se världen.

Brave New Films, också finasierat av Media Consortium drivs av samma folk som driver Brave New Foundation. Robert Greenwald och Jim Miller producerar och distribuerar videos som angriper bolag och konservativa. Deras hemsida skryter om en valfilm fran 2008 som “avslöjar John McCains dubbelprat, t.ex. och fick 9 miljoner tittare runtom i världen.” Deras senaste film gick till angrepp mot Obama-opponenterna Koch Industries och försöker argumentera mot en ny oljepipeline från Kanada.

Sedan har vi The Young Turks och MSNBC-värden Cenk Uygur. År 2010 välkomnades han med en pressmeddelande som beskrev youtubekanalen. “En av youtubes Top 100 Partners, talkshow med genomsnittligen 18 miljoner tittare per månad och totalt 320 miljoner tittare på hela kanalens samtliga filmer.”

Listan fortsätter. Project Syndicate kallar sig “världens ledande källa för opinions commentarer”. De har stor spridning. “I maj 2011 hade Project Syndicate 462 ledande tidningar i 150 länder som medlemmar”. Deras läsekrets är 72,8 miljoner. Naturligtvis som vanligt, “stöd erhålles från Open Society Institute”, Soros’ primära stiftelse.

Project Syndicates’ kolumnister fördelat i 462 tidningar är en imponerande lista med vänsterskribenter och globalister. FN:s Generalsekreterare Ban Ki-moon, f.d. President Jimmiy Carter, f.d. sovjets President Mikhail Gorbachev, vänsterekonomen Jeffrey Sachs och Nobelprisvinnaren Joseph Stiglitz.

Public News Service beskriver sig som “medlemsstödd nyhetsservice som förespråkar journalistik i det allmännas intresse”. Det är en delstats-distribuerad nyhetservice och de finns i 33 delstater. De hävdar att de når en publik på totalt 24 miljoner per vecka. “PNS är stolta över framgångarna under 2010. Förra året producerade Public News Service över 4 000 artiklar med allmänt intresse som återpublicerades flera hundratusen gånger i 6 114 radiostationer, 928 tidningar, 133 TV-stationer och på hundratals hemsidor. Nationellt publicerades varje artikel i genomsnitt i 60 olika media.”

soros7

Nära 300 Soros-finansierade media kanaler deltar i “kriget mot Foxnews”.

Vänstern säger att Fox har “en historia med islamofobi och främjar raslig och etnisk osämja” och försöker “rasuppvigla” tittarna. En anställd kallas “hitman” medan TV kanalen anklagas för att bedriva “attackpolitik”. En tveksam “undersökning” på fullt allvar påstår att de “kan bekräfta att Foxnews gör tittarna dumma”. Fox kallas helt enkelt “lögnernas nätverk”.

Jovisst, liberaler försöker komma åt Foxnews, som “Mother Jones” en medlem av Media Consortium beskrev saken i en rubrik. Artikeln som handlade om en annan Soros-finansierad verksamhet kallad “Color of Change” förklarade hur “vi framgångsrikt uppmanat många annonsörer, inclusive Best Buy, Wal Mart och Radio Shack att ta bort annonser i Glenn Becks TV Show i Fox. Liberaler ordnade en fest när Beck försvann från Fox “i festen deltog hundratals aktivister, journalister och politiska strateger i huvudstaden” enligt Huffington Post.

Det var en organiserad hatkampanj mot Fox. Inalles, 30 organisationer har gått till angrepp mot Fox under sex månaders tid med början i december 2010.

Think Progress, den Soros-finansierade bloggen som Center for American Progress driver hade 30 olika angrepp mot Fox under sex månader. Alternet, en särskilt extrem vänstersajt gick till angrepp 18 gånger under samma tid. Det är en av 45 organisationer som får stöd av Soros’ Media Consortium “ett nätverk med landets ledande progressive, oberoende nyhetsgrupper.

Dessa nyhetsgrupper är en del i Soros’ nät av mediaorganisationer som speglar hans föraktfulla syn på Fox som “fienden”. Det är så han beskiver det i den nya boken ”George Soros’ filantropi”. “De som styr Foxnews, Rupert Murdock och Roger Ailes har gjort ett bra jobb i att identifiera mig som deras motståndare” skriver han. “De har gjort ett sämre jobb i metoderna de använder för att angripa mig. Deras lögner kommer inte fortgå och deras metoder kan inte fortsätta”.

Den anti Fox-agendan reflekteras i planer som en annan Soros-grupp har som planerar ett direkt angrepp mot TV-kanalen. Media Matters grundare David Brock sade att den Soros-finansierade gruppen (1,1 miljoner dollar) kommer att fokusera sig på (Foxnews CEO) Murdock och kommer att försöka störa hans kommersiella intressen.

Att vänstern hatar Fox är ingen nyhet. Men likheterna hur de olika grupperna går till angrepp är slående. Ta t.ex. studien som gjordes av University of Maryland som var så kritisk mot Fox. Studien innehåller den här guldklimpen, “Det betyder att desinformation inte bara kan skyllas på nyhetskällor, men är en del av en informationskultur som inkluderar kommentarer gjorda av kandidater, politiska annonser och så vidare”. Det gav bränsle åt ett flertal sajter som använde studien i sina angrepp mot Fox. Vänstersajterna Alternet, Washington Monthly, Think progress och The Nation tog upp saken, därifrån spreds det snabbt i stora etablerade media.

Det är bara en del av Soros’ inflytande. Robert Greenwald t.ex. har gjort attacker mot Fox till en liten industri. Greenwald grundade och styr Brave New Films, en del av Soros finansierade Media Consortium. Greenwald låg bakom “Outfoxed, Rupert Murdocks War on Journalism”. Filmsajten säger “Fox News bedriver en häxjakt. Slå tillbaka.” Brave New Films har en hel sektion som går till angrepp mot Fox som lyder: “När Fox angriper”. Man skriver ”filmerna i denna sektion har setts 8 miljoner gånger.”

När Soros kritiserades i Fox, besvarade ett flertal Sorosgrupper kritiken. I ett fall skrev Jonathan Shell, medlem i The Nation Institute, en del av Media Consortium, kallade Fox News för “antisemitisk” för kritiken mot Soros. En artikel med rubriken “The Protocols of Rubert Murdock” en referens till den beryktade skriften “Protocols of The Elders of Zion”, gick till hårt angrepp mot Glenn Beck.

Shell hävdade att Becks kritik mot “finansmannen och filantropen George Soros” i verkligheten återger nästan en exakt kopia av stroferna i de mest radikala anti-semitiska ideologierna.” Artikeln distribuerades genom en annan Soros grupp, Project Syndicate som når 462 ledande tidningar i 150 länder med en cirkulation på över 72 miljoner.

Det är den typen av samverkan som gör Soros-finansierade “ekokammare” framgångsrik. På Alternet hittar man artiklar från The Nation, rabblande skriverier av Robert Greenwald eller en intervju med Amy Goodman från Democracy Now. Eller tittar man på New America Medias hemsida så hittar man en artikel från Color Lines.

Innehållet i 180 mediasajter som Soros hjälpt finansiera kan länkas, bli citerade, eller återpublicerade vilket skapar en känsla av starkt intresse för ett visst ämne eller “progressiv ide”. Det är en metod som gör att Soros lyckas påverka media.

soros8

Slutsats.

George Soros är en av världens mest inflytelserika män inom finans, välgörenhet, politik och media. Trots det är det svårt att kartlägga det inflytandet därför att media förefaller vara helt ointresserade av det han gör.

När journalister känner sig övertygade att en nyhetskanal är konservativ, som de gör med Fox News, så blir de förargade. Artiklar som angriper Fox finns överallt i medialandskapet. Men ett spritt välfinansierat nätverk av liberal media med intima kopplingar till stora media har lyckats få den typen av nyheter att aldrig gå i tryck. Det är både otroligt och oprofessionellt. En individ som finansierar 180 nyhetsorgan med djupa kopplingar till dussintals andra via andrahandskällor, styrelser, fonder etc, är just definitionen på en nyhet.

Men journalister vill inte skiva artiklar av det slaget. Att skriva om det betyder att de tvingas vara ärliga om yrket. De skulle tvingas erkänna att:

– Journalister och redaktörer hoppar mellan liberala nyhetssajter och stora media fram och tillbaka;

– Många av de nya mediala startups hyllade i industrin från ProPublica och Huffington Post till dussintals undersökande journalistikgrupper är en del av ett växande liberalt nätverk;

– Prominenta journalister i de ledande nyhetsorganen har kopplingar till vänstersajter och de ser inga problem med den kopplingen.

Hela infrastrukturen med journalism – utbildning, industri, organisationer och nyhetsorgan är intimt sammanvävda tillsammans med liberala mediagrupper. Konservativ media har inga sådana kopplingar.

Alla dessa punkter bevisar argumentet som konservativa gjort länge – att stora media är liberala från toppen till botten. Journalister vet det och som deras kopplingar till liberala grupper visar att de inte bryr sig om det.

george-soros3

Rekommendationer.

The Business & Media Institute har rekommendationer till media hur de kan hantrera sina intressekonflikter bättre när det gäller Soros:

Säg nej till pengar som Soros erbjuder. Ingen oberoende journalist bör sitta i styrelsen eller som rådgivare åt grupper finansierade av Soros. Om akademiker gör det så bör de öppet redovisa sina kopplingar. Arbetande journalister som Downie, Amanpour och Abramson bör separera sitt arbete från sådana intima kopplingar.

Undersök nyhetskällors motivation. Reportrar och redaktörer bör vara uppmärksama på nyheter som avsiktligt pushas av tveksamma grupper och som har suspekt koppling i media. I de fallen bör man inte bara ställa frågor om motiveringen men underliggande fakta och utifrån vilket perspektiv – höger – vänster vill de ha ut nyheten.

Investera tid i att undersöka vänstern. Journalister har inga problem med att hitta argument för att grundligt undersöka konservativa men de lägger inte ner tid på att undersöka motiv eller finansieringen hos liberala organisaioner. Journalister bör i detalj undersöka Open Society Foundations och dess inflytande i media.

george-soros3

Kopplingar till Sverige.

George Soros operar inte bara i andra länder. Han har också ett dirket inflytande över svensk politik. Den 16 oktober 2012 skrev Soros en debattartikel tillsammans med folkpartisterna Birgitta Olsson Klamberg och Erik Ullenhag. Hela artikeln gick ut på att propagera för att fler romer skulle få komma till Sverige och leva på svenska skattemedel.

George Soros är tillsammans med globalisten och FN:s sändebud i Migrationsfrågor, Peter Sutherland, en av världens mäktigaste personer som kan ändra på politiken i vilka länder som helst när de så önskar.

George Soros besökte Sverige i oktober och ville tala politik. Han bjöds in av Fredrik Reinfeldt till Rosenbad och när män av den här digniteten träffar politiker så har de alltid några önskemål – som snarare har karaktären av krav. Eller kanske utpressning. Ingen vet och ingen kommer att få veta eftersom samtalen är hemliga. Men Soros ville visa att han menade allvar med sina krav på att Sverige skulle ta emot fler romer och därför skrev han en debattartikel tillsammas med folkaprtisterna – en artikel som Schibsted-tidningen Svenska Dagbladet villigt publicerade. SvD går alltid globalisternas ärenden. Sverige kommer att göra exakt som Soros önskar. Redan nu i mars 2013 har regeringen deklarerat att de inte kommer att begränsa inflödet av romer från Östeuropa. Kanske var det efter påtryckningar från Soros, men det kommer aldrig att kunna bevisas. Den 1 januari 2014 blir det fritt fram för alla romer i Bulgarien och Rumänien att flytta till Sverige eller andra länder i Schengen.

När globalister som George Soros eller Peter Sutherland besöker ett land så är det inte för att roa sig eller ta del av kulturen. Det är för att öka inflödet av etniska främlingar så mycket att den nationella identiteten slås sönder. Peter Sutherland har nästan ordagrant sagt att de europeiska nationalstaterna måste upplösa den egna etniska homogeniteten och öka invandringen för att bli mer mångetniska. De vill ta död på våra nationalstater och slå sönder den etniska homgeniteten i alla vita samhällen.

Det farliga med dem är att de är så inflytelserika genom alla de organisationer och medier som de kontrollerar.

Det finns mer att säga om Soros, men det viktigaste att komma ihåg är att han tillhör fiendelägret.

Relaterat:

https://bojkottaaftonbladet.wordpress.com/2013/02/11/peter-wolodarski-blivande-chefredaktor-och-ansvarig-utgivare-pa-dn/

https://bojkottaaftonbladet.wordpress.com/2013/02/20/birgitta-ohlsson-klamberg-ar-en-folkpartistisk-extremist/

https://bojkottaaftonbladet.wordpress.com/2013/01/13/varning-for-extremisten-cecilia-malmstrom-fp/

https://bojkottaaftonbladet.wordpress.com/2013/02/18/peter-sutherland-ar-en-av-manga-globalister-bakom-mangkulturen/

http://sv.metapedia.org/w/George_Soros

Organisationer som sponsras av George Soros
http://www.discoverthenetworks.org/viewSubCategory.asp?id=1237

The most evil man in America
http://selwynduke.typepad.com/selwyndukecom/george-soros-the-most-evi.html

End the lie
http://endthelie.com/books-and-reading-material/george-soros-exposed/#axzz2NSYt9riX

Open borders
http://archive.newsmax.com/archives/articles/2006/7/25/104735.shtml

Sponsrar katoliker
http://www.usasurvival.org/ck111409.html

Vill att Grekland ska husera illegala invandrare
http://hellasfrappe.blogspot.com/2012/10/shock-soros-wants-greek-officials-to.html

Samhällets fiende Nr 1
http://www.canadafreepress.com/index.php/article/14700

Sponsrar kommuniströrelser
http://defeatcommunism.com/profiles/blogs/george-soros-ally-and-chief-financial-backer-of-the-international

Annonser

Taggat:, ,

5 thoughts on “George Soros vill slå sönder den etniska homogeniteten i alla vita samhällen

  1. […] ska öka och att Sverige ska ta emot fler romer från östra Europa. Hon samarbetar med George Soros på ett sätt som placerar henne i samma båt som Vidkun Quisling. Hon är en politiker som Sverige […]

  2. […] och begriper inte längre vad som är bäst för landet och folket. Från bilderbergarna George Soros och Peter Sutherland får vi höra att våra europeiska nationer ”måste” bli mångetniska och […]

  3. […] och bedriver omfattande propaganda via tankesmedjor och egna medier. Du kan läsa om George Soros här, om Peter Sutherland här, om Bilderberggruppen här, om den extremliberala tankesmedjan Fores […]

  4. […] i den processen är att Europa tar sig an romerna (som i den här artikeln ihop med mörkermannen George Soros) och hon förkroppsligar det budskap många folkpartister ger i allmänhet: slå sönder alla […]

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: