Några enkla råd

För att inte krångla till det kommer några enkla råd.

Målet är att sänka totalitära medier och släppa fram fria medier. Totalitära medier är tidningar som Aftonbladet och Expressen som motverkar yttrandefrihet och hotar fria debatter.

De totalitära medierna överlever för att olika företag annonserar där. Många företag reflekterar inte över att de annonserar i totalitära medier, medan en del företag har en egen totalitär politisk policy. Skosäljaren Brandos vägrar t.ex. att sälja skor till människor med vissa politiska åsikter och Comviq vägrar att annonsera i medier där minsta kritik mot invandringspolitiken förekommer. Totalitära medier och företag som stöder de totalitära medierna arbetar ofta i symbios.

Målet är nu att få företag att sluta annonsera i totalitära medier och att bojkotta företag som fortsätter att annonsera där.

1. Bojkotta Aftonbladet och Expressen. Köp inte ett enda exemplar. Du kan utvidga din köpbojkott genom att bojkotta tidningar från de stora mediabolagen Schibsted, Bonnier och Stampen.

2. Skriv till företag som annonserar i Aftonbladet och Expressen och fråga varför de annonserar där. Upplys företagen om att både Aftonbladet och Expressen är totalitära medier som inte tillåter yttrandefrihet (men låtsas att de gör det).

3. Upplys dina vänner om vilka företag som annonserar där så att även de kan delta i bojkotten.

4. Tipsa bloggar, hemsidor, facebook-grupper, släkt, vänner, arbetskamrater och andra om den här sidan så att bojkotten sprider sig. Det är viktigt att vi blir många.

5. Vi har en lista på företag som du kan skriva till. Vi har också en lista över företag som bör totalbojkottas. Dessutom har vi en kampanj som ständigt pågår (se knappen ”Kampanj just nu” på första sidan).

6. Kampanjen är en fråga om konsumentmakt. Vi vill inte ha dåliga medier som ljuger, förföljer människor med vissa politiska åsikter eller hindrar fria debatter (som både Aftonbladet och Expressen gör varje dag). Vi vill ha bättre medier, och en bättre journalistik.

7. När du skriver till företagen ska du vara saklig och hövlig. Aldrig arg, hotfull eller otålig. Använd aldrig svordomar eller hot. Visa hänsyn till personen eller företagen du kommunicerar med. Be gärna företaget googla på ”bojkotta Aftonbladet” eller ”bojkotta Expressen” så att de kan se impopulär tidningen är.

8. En bojkott eller en kampanj mot något företag ska helst få en bestående effekt. För att den ska få det så måste man vara tydlig med att framföra sakliga argument mot företaget så att de förstår att deras rykte eller varumärke kommer att skadas av att förknippas med totalitär press. Man ska vara tydlig med att man inte är ensam om att inleda en köpbojkott utan att vi är många och att bojkotten kommer att sprida sig. Sedan avgör du om du väljer att avsluta prenumerationer, börja handla hos konkurrenter som inte annonserar i totalitär press eller inleder en bojkott på annat sätt.

9. För att en bojkott ska vara effektiv måste man uppnå en brytpunkt där företaget ifråga vet att varumärkets rykte påverkas negativt hos allmänheten och att ekonomin hotas.

10. Om du skriver till något företag och deklarerar din avsikt att bojkotta det och dessutom får svar, skicka korrespondensen hit så kommer den att publiceras. Att redogöra för hur vissa företag svarar på kritik kan vara relevant och ha stort allmänintresse. I händelse av att ett företag upphör med att annonsera i totalitär press kan vi också avbryta en bojkott.

bojkottaaftonbladet@gmail.com

Om exempelvis Oísin Cantwell på Aftonbladet skriver ytterliggare en ångestosande artikel på skoltidningsmanér och ett visst företag har oturen att synas tillsammans med artikeln så ta en skärmdump och upplys företaget om att det inte ser speciellt bra ut att synas tillsammans med en så kontroversiell och uppviglande person som Oísin. Kom ihåg att ni är precis lika mycket värda som konsumenter för företag som en person som ”gillar olika”. Ni har därmed lika stor moralisk rätt och skyldighet att mejla företag som annonserar på Expressen och Aftonbladet om att ni tycker det är en olämplig plats att annonsera på med hänseende till deras extrema journalistisk och oetiska politiska kampanjer och demokratiförakt som någon som befinner sig inom det politiska korrekta moralsystemet har. Om vi blir några hundra eller tusental personer som tar för vana att mejla annonsörer några gånger i veckan under en lång tid framöver så kommer vi kunna ha ett stort inflytande.

Läs hela artikeln här.

Vindhler skrev på Flashback:

Generella riktlinjer:

Rikta in er på Aftonbladet och Expressens annonsörer nu i början av kampanjen!

Om ni upplyser företag att det generellt är en dålig idé att annonsera i t.ex. Aftonbladet, hänvisa till Förtroendebarometern: http://medieakademin.welcom.se/pdf/f…etern_2012.pdf och förklara att slaskmedias låga förtroende kan spilla över på företagets anseende om de annonserar i tidningen.

Det kan bli en lång process och till en början kommer det förmodligen inte få effekt. På lång sikt kan det dock ge ett bra resultat om man fortsätter att maila gång på gång.

Om ni ser t.ex. en hat-artikel som Ojsan Cuntwell har skrivit på Aftonbladet, med ett företags annons brevid sig, ta en skärmdump, skicka till företagets annonsansvariga. Förklara problemet och hur detta påverkar företaget negativt. Var hövliga, företaget är lika mycket offer som ni är om de råkat få sin reklam på samma sida som Ojsans hatpropaganda.

Var alltid hövliga, blanda inte in partipolitik då man direkt avslöjar sig som en politisk aktivist. Förklara i generella termer hur företagets varumärke skadas och hur allmänheten ser på Aftonbladet och Expressen. Framstå som om ni vill företagets bästa och gör dem en tjänst genom att upplysa dem om läget i Sverige.

Uppmana och påminn folk att maila företag och annonsörer på kommentarsfält på Fria Tider och Avpixlat. Hänvisa till denna tråd, facebookgruppen och bloggen.

Mycket viktigt är även detta: den person som HOTAR eller använder en aggressiv ton mot dessa annonsörer motverkar bara denna kampanjs syfte. Det är absolut idioti att uppföra sig så. Men det förstår nog alla hursomhelst.

Skriv negativa omdömen till Bonnier och Schibstedt-ägda företag på Pricerunner, Prisjakt, Trustpilot och Reco.se och andra konsumentsidor, och om andra företag som stödjer slaskmedia!

Ta för vana att meddela övriga engagerade om vilka dagens annonsörer är i pappersvarianten av Expressen och Aftonbladet om ni kommer över den eller om ni varit inne på deras hemsidor. Meddela andra på flashback, på bloggar och i kommentatorsfält på Avpixlat, Exponerat och Fria Tider.

Viktigt att sluta mejla företag om de slutar annonsera!

Advertisements

Taggat:

9 thoughts on “Några enkla råd

  1. Richard november 18, 2012 kl. 18:32 Reply

    Perfekt att någon tagit ytterligare ett steg mot ett rättvisare och bättre Sverige. Kommer att följa sidan noga, och naturligtvis bojkotta de företag som förekommer på listan.

  2. Greger november 19, 2012 kl. 00:26 Reply

    Uppmana folk att installera AD-block plus så att eventuella besök på MSM sidor inte ger despotins kreatur några intäkter.

  3. elefantter november 19, 2012 kl. 06:50 Reply

    Men e-mail-adresserna!
    Ge oss e-mail-adresserna, snälla!
    Nog för att vi är upprörda, alltid.
    Men inte så upprörda att vi orkar leta upp e-mail-adreserna själva.

    Eller, om e-mail-adresserna redan finns : Jag hittade inte dom.

  4. Fredrik Boepp november 19, 2012 kl. 09:41 Reply

    Har en idè till vår aktion att bojkotta annonsörer.

    Ger inte vår mailingsaktion den effekt vi är ute efter skulle vi kunna göra detta:

    T ex. Hemtex

    alla som vill bidra går och köper en liten billig sak, sen på ett givet datum och klockslag går alla till samma butik och lämnar tillbaka varan (öppet köp).
    Effekten av detta borde bli att butiken blir ockuperad av några hundratals personer som bara utövar sin konsumentmakt. med alla dessa konsumenter som står i kö ger effekten att ”vanliga” kunder inte kan handla och butiken förlorar kunder.
    Kanske inne i sthlm en lördag för bra effekt!!

    Vad tycker ni?

  5. Robin november 19, 2012 kl. 20:40 Reply

    Vi måste vidareutveckla konceptet. Jag tror att det kan vara bra att fokusera på ett företag i taget. Nu kommer det blir för mycket spridda skurar och för få mail skickade. Om man fokuserar på ett enskilt företag och låter det ligga på förstasidan i en hel vecka ensamt, så kommer man att få mycket större genomslagskraft! Sen nöter vi igenom alla annonsörer – vecka för vecka – och sen börjar vi om igen!

    Vad tror ni?

    • Richard november 19, 2012 kl. 21:10 Reply

      Jo samlad eldkraft ger alltid bäst verkan.

  6. bennyl1 november 20, 2012 kl. 10:27 Reply

    Mycket bra initiativ! Kommer absolut bojkotta alla annonsörer!

  7. Mats Winberg november 29, 2012 kl. 05:22 Reply

    Kanonbra sajt och initiativ, som kan bli bättre !

    Tips till bloggaren: Det vore bra om listan över företagen delades in i olika branscher typ:
    Resor, bil & motor, möbler och heminredning, elektronikprodukter etc. Då skulle det vara enklare när man ska köpa någonting att snabbt hitta de företag man inte ska köpa av genom att gå in på sajten och slippa traggla sig igenom en lång lista.

    Ett annat tips som riktas till alla: Påverka släkt och vänner att sluta köpa Expressen/Aftonbladet, men detta sker effektivast om man vädjar till deras personliga åsikter och utnyttjar deras egna beteenden:

    Korta exempel på hur det kan se ut:

    Till den ekonomiske/snåle:

    ”Har du tänkt på hur mycket det kostar per år att köpa kvällstidningar flera gånger i
    veckan. Man kan ju istället för de pengarna .”

    Till den miljömedvetne som röstar på miljöpartiet:

    ”Vet du hur många träd som går åt till att hålla kvällspressen vid liv ? Träd som producerar syre och är viktiga för den ekologiska mångfalden ? Är faktiskt lite besviken på dig att
    du inte värnar miljön mer…”

    Till din unge släkting/osäkra tonåring:

    ”Jaså, jag ser du läser Expressen. Det är bara töntar och losers som gör det…”

    Osv – enbart fantasin sätter gränser. Jag har fått flera att sluta köpa Expressen/Aftonbladet mha ovanstående taktik !

    Om vi alla lyckas få 2-3 stycken att sluta köpa så blir effekten så mycket större. Och kom ihåg att Rom byggdes inte på en dag så detta är ett långsiktigt arbete som pågår.

  8. R Ericsson december 8, 2012 kl. 17:32 Reply

    Det viktigaste just nu är att sprida informationen till så många som möjligt
    Kvällsblaskorna blöder redan och dom kommer att konka

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: