Sverigedemokraternas gruppledare i Norrtälje har lämnat partiet

Bernt Grönblad har varit Sverigedemokraternas gruppledare i Norrtälje sedan partiet fick två mandat i kommunfullmäktige i valet 2010. Efter två och ett halvt års arbete för partiet har Grönblad nu valt att lämna SD.

Grönblad var den som avslöjade att radions Ring P1 för hemliga register på de som ringer upp för att hindra invandringskritiker att få komma ut i radio. Han kom på det efter att upprepade gånger ha försökt ringa från de telefonnummer som han ringde dit på första gången. Efter dt samtalet registrerade de honom och blockerade möjligheten att komma fram. När han sedan ringde från ett för radion okänt nummer kom han fram direkt. Sedan berättade han om sina erfarenheter för bloggaren Thoralf Alfsson som skrev om det och då blev det känt bland många att P1 åsiktsregistrerar folk.

bernt-gronblad

Grönblad skickade in sin avskedsförklaring till lokaltidningen och vi återger den i sin helhet.

Eftersom vi inte har någon valberedning, ville Stefan Jakobsson, riksombudsman i SD, att det skulle framstå som att valberedningen för SD Stockholms län hade lämnat förslag på en ny styrelsesammansättning för oss i Norrtälje.

Eftersom jag känner till både dem i länets valberedning och dem som hade föreslagits, och att de inte känner varandra sinsemellan, kunde jag förstå att de föreslagna namnen kom från en enskild medlem här i Norrtälje. Den personen hade tidigare velat komma med i styrelsen, men hade fått nej på flera olika grunder. Efter att ha läst brevet, ställde jag omedelbart min plats till förfogande.

Eftersom vi är en mycket liten kommunförening har tidigare årsmöten och styrelsen tyckt att alla som inte ansågs olämpliga kunde sitta med i styrelsen. Det har varit oerhört svårt att få fram det minsta antal om fem personer. Riks- och distriktsorganisationerna har alla varit medvetna om att vi inte har haft någon valberedning; det framgår av inskickade protokoll. Alla har vetat om att det är undertecknad som kontaktat medlemmarna i Norrtälje och försökt få dem att ställa upp.

Endast några dagar innan jag fick ”sparken” fick en medlem ett brev från Stefan Jakobsson om att jag skötte kontakterna utmärkt. Jag hade dessutom ett par veckor innan fått stor kredit för ett bra ledarskap; för mitt sätt att kraftfullt ta itu med den så kallade badhusskandalen.

Jag har alltså lagt ned ett oändligt hårt arbete med att kontakta och träffa styrelsekandidater. Två månader av totalt bortkastat arbete, när riksombudsmannen (läs riksintrigmannen) gick bakom ryggen på mig. Stefan Jakobsson har dessutom underblåst en gammal konflikt med distriktsordföranden, vilken fick samfälld kritik vid årsmötet 2012 för brist på administrativ, social och empatisk förmåga, och nu då hittat på nya. En riksombudsman har bland annat till uppgift att lösa konflikter, inte att skapa dem.

Jag har absolut ingenting emot att lämna kommunföreningens styrelse; det ligger i uppdragets natur att folk slutar av olika anledningar. Det som jag reagerar kraftfullt emot är alla otaliga intriger, bakom ryggen på mig.

Jag kommer att utnyttja min lagliga rätt att sitta kvar i kommunfullmäktige, som oberoende, mandatperioden ut. Jag var den ende medlemmen i Norrtälje som har en politisk och parlamentarisk bakgrund. Allt annat vore att svika mina väljare. I kommunalvalet 2010 fick jag 186 personröster.

Jag lämnar medlemskapet i Sverigedemokraterna och uppdraget som gruppledare i kommunfullmäktige den 31 mars. En medlem i vår lokala styrelse, den gamla och i den föreslagna, har vädjat att jag skall stanna i kommunfullmäktige för SD. Det önskemålet kan jag inte villfara, efter att ha blivit utsatt för denna synnerligen förnedrande behandling. Det är en oerhörd fräckhet, en hänsynslöshet, en förslagenhet utan gräns att be mig stanna kvar för partiet. Det skulle då enbart vara för att hålla skenet uppe på dem som har betett sig så illa. Fram till valet 2014 kommer det därför inte att finnas några som helst band mellan partiet och kommunfullmäktige.

SD bedriver maktkamper, går bakom ryggen på de närmaste, baktalar, förtalar och förnedrar sina partikamrater. Om folk visste vad som försiggick bakom kulisserna, skulle få gå med i SD, än mindre åta sig några förtroendeuppdrag. Jag vill ha en rak, öppen, ärlig kommunikation och göra ett gott och hederligt arbete, något som jag nu har förstått inte går inom SD. Man vill inte ha allt för kunnigt folk; det upplevs som ett hot mot rådande maktstrukturer. Det är också svårt för mig, som varit en statlig opolitisk tjänsteman under decennier, att skola om och förstå rävspelet inom politiken.

Jag lämnar partiet med gott samvete, eftersom jag har ägnat det all min tid och kraft. Tack för mig! Allt gott för framtiden!

* * *

Ännu en person försvinner nu från SD för att partiet inte kan arbeta på ett moget sätt. Grönblads kritik mot att man i SD ”bedriver maktkamper, går bakom ryggen på de närmaste, baktalar, förtalar och förnedrar sina partikamrater” är ingen nyhet. Det är samma angivarmentalitet som finns i SD som även Patrik Ehn och flera av de övriga som uteslöts den 18 mars drabbats av. Det är inte konstigt att många inte står ut i ett sådant parti.

Läs mer:
Samlingstråd om Sverigedemokraterna efter uteslutningen av Patrik Ehn.

Märkt: , ,

2 tankar om “Sverigedemokraternas gruppledare i Norrtälje har lämnat partiet

  1. […] Sverigedemokraternas gruppledare i Norrtälje lämnar partiet (19 mars 2013) […]

  2. ericr45 mars 19, 2013 kl. 11:34 Reply

    Vissa av artiklarna här ang Ehn uteslutning ger mig lite fjortisvibbar…
    Problemet i svensk politik är att man har svårt att se verkligheten, det som vi längst ner dagligen ser och vill beskriva, DET är verkligheten.
    En verklighetsbeskrivning som oftast viftas bort med det blytunga argumentet ” så är det inte!”
    Det måste också konstateras att verklighetsbeskrivningen så som den presenteras i media både är ”starkt vinklad” och synnerligen förskönad!
    Hyckleri kallas det.
    Sd slåss ju mot över 60% av mediejournalisterna.
    Men, man måste också inse att spelreglerna alla tvingas följa INTE sätts av sd utan av media, och i viss mån, politiker.
    Inom juridiken talar man om skillnaden mellan att HA rätt – och att FÅ rätt.
    Motståndet är starkt och det leder till att sd måste spela enligt andras regler, (dock förhoppningsvis inte så länge till).
    Vad de ännu inte omvända ser av sd är det som andra skriver och varenda person, handling, tyckande nagelfars å det grövsta och misstolkas, om så är möjligt..
    Där passar inte Ehn in, det måste hållas rent, faktiskt renare än vad som borde vara nödvändigt, minsta naziantydning är en straffspark mot sd..
    Det hjälper inte (sd) ett dugg att t ex (s) har en synnerligen grumlig attityd till judar gränsande till ren antisemitism, när stödet och ursäktandet från media finns, spelar detta ingen roll inte heller v, vpk eller vad de för tillfället kallar sig har en liknande grumlig bakgrund i öst..
    Ehn, kan nog komma tillbaka, allt är inte svart eller vitt i politiken, bara om det gäller sd, hur får framtiden utvisa.
    (sd) behöver kompetent folk!

Lämna en kommentar