Ukrainska nationalister fick nog av statstelevisionen

En grupp personer från en frihetskommitté och medlemmar i det nationalistiska partiet Svoboda fick nog av hur statstelevisionen NTU bedrivit öppna hatkampanjer mot ukrainska nationalister. Den ukrainska statstelevisionen har under lång tid svartmålat Svoboda och under den revolt som ägde rum i Kiev valde TV att öppet smutskasta oppositionen.

Många ukrainare är också upprörda över att kanalen går Putins ärende där ryska makthavare öppet har kallat Svoboda och andra nationalister för ”nazister” och ”antisemiter”. Det som slutligen fick nationalisterna att trötta var när kanalen direktsände det ryska övertagandet av Krim.

De gick upp till TV-chefen Alexander Panteleimon, som är Ukrainas motsvarighet till Eva Hamilton (som ägnar sig åt systematisk svenskfientlighet), och tvingade under förnedrande former att skriva under sin avskedsansökan.

Metoderna för att avsätta honom har kritiserats, men få har frågat sig om åtgärden ändå inte var befogad i en stat där TV på ett så utstuderat sätt förtalat vissa politiska grupperingar.

RT har också kommenterat det här.

Annonser

Taggat:

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: