Ingen kinesisk bil i mitt garage. Ingen mer jävla Volvo!

Volvo är ett från början helt svenskt bilmärke, startat av svenskar och utvecklat av svenskar och ett bilmärke som klingat svenskt ända tills våra dagar. Volvo grundades av Assar Gabrielsson och Gustaf Larsson 1926. Men redan två år tidigare inleddes planerna på att serietillverka bilar.

Den första Volvon rullade ut från fabriken på Hisingen i Göteborg den 14 april 1927. De stora framgångarna för Volvo kom under 1940- och 1950-talet med modellen PV 444. De såldes i nästan 200 000 exemplar och blev vår egen folkbil. Framgångarna för Volvo fortsatte när svenskarnas lojalitet till det bilmärket var obruten.

1982 kom Volvo med lite större modeller i 760-serien och 1984 kom 740-serien som blev en stor framgång. Volvo var en del av inhemsk bilindustri och för många svenskar var det självklart att köra svenskt. Volvo eller Saab, de flesta föredrog Volvo.

Flera försök har gjorts att avnationalisera Volvo men varje gång rönte det motstånd. Volvo har visserligen haft samarbetsavtal med andra länder men det var först år 1999 som Volvokoncernen blivit så globaliserad att de var beredda att sälja Volvos själ. Då såldes personbilstillverkningen till Ford Motor Company i USA. Skälet sades vara svårigheter för en liten biltillverkare att klara sig på den globala marknaden. Andra mera globalt inriktade bilkoncerner hade upptäckt kvalitetsmärket och ville kunna göra profit på den svenska bilen.

Svenskarna fortsatte att köpa bilen av lojalitet till det företag som de fortfarande uppfattade som svensk. Delar av tillverkningen fanns ju kvar i Sverige och gav jobb åt många svenskar. Men Volvo hade tagits över av ett företag som inte hade några lojaliteter till annat än sin ekonomi. Det hade sålts av skäl som man idag kan diskutera.

År 2010 sålde Ford Volvo Personvagnar till kinesiska Zhejiang Geely Holding Group. Det var då många svenskar beslutade sig för att sluta köpa Volvo. Varför ska man köpa en kinesisk bil? Man kan ju lika gärna köpa en japansk, dessutom till ett lägre pris!

När ett företag blir globaliserat börjar de ofta marknadsföra sina produkter på ett annat sätt än tidigare. När Volvo var svenskt var det självklart att man riktade sig till svenskar i sin marknadsföring.

Nu när snart ingenting är svenskt så riktar sig de flesta multinationella företag till etniskt identitetslösa personer som kan bo var som helst i världen. Även när man riktar sin reklam till en enskild nation så är det inte längre till nationens folk man riktar sig till utan ett globaliserat folk. Man utgår från att världen är mångetnisk, det är så man vill ha världen, och agerar därefter. Det är därför som reklam kan innehålla amerikansk gettomusik och föreställa gettomänniskor. För man vill lansera identitetslöshet, skräpkultur och globalism. Man vill sälja sina produkter till människor som är lätta byten för marknadsföring av såväl livsstilar som produkter.

I Zlatan har multikultiralister och ivrare av gettokulturer hittat en idealisk representant. Han är resultat av ett blandäktenskap mellan en bosnier och en kroat, mellan en muslimsk far och en katolsk mor som invandrat till Sverige, bosatt sig i ett getto och fött en son utan intellekt men med stor talang för fotboll och ett föredöme för andra gettoungdomar. Zlatan är född i Sverige, men inte etnisk svensk. Han är gift med en etnisk svensk kvinna som han har två barn tillsammans med.

Zlatan är många svenska politikers och multikulturalisters idol enbart på grund av sin bakgrund. Etniskt svenska idrottsmän eller kvinnor som presterat lika mycket inom sina respektive idrotter intresserar dem inte. De är ju bara svenskar. För multikultiralisterna har bara människor med invandrarbakgrund, eller svenskar som hyllar människor med invandrarbakgrund, något värde.

Nu har Volvo Personbilar gjort en reklamfilm för modellen Volvo XC 70.

Volvo skriver:

Volvo är en del av en global värld. Men det är i Sverige vi hittar lugn, kraft och inspiration. Det har vi gemensamt med en annan svensk storhet: Zlatan.

Volvos reklamfilm är rena hånet mot Sverige. Varför säger man inte som det är:

Volvo är inte längre svenskt. Snart finns det inget som är svenskt och vi på Volvo stöder avvecklingen av det svenska Sverige. Vi påstår att Zlatan är svensk för att vi vill inbilla alla att vem som helt kan bli svensk. Vi hånar också Sverige genom att spela en vidrig version av nationalsången på gettosvenska, som vi menar bör ersätta den nuvarande nationalsången, som är förlegad.

Den är ju uppenbart att man vill sälja mångkultur med hjälp av Volvo och att Volvo i sin tur ska lansera ännu mer mångkultur. Så varför ska man då köpa en Volvo?

Svaret är att man inte ska köpa Volvo längre. Köp hellre en bil som tillverkas med ett mått av nationell stolthet. Hellre en japansk Toyota än en kinesisk Volvo.

kinesisk-volvo volvo-nej-tack

Advertisements

Taggat:, ,

2 thoughts on “Ingen kinesisk bil i mitt garage. Ingen mer jävla Volvo!

  1. HerrHöger (@HerrHoger) januari 30, 2014 kl. 01:48 Reply

    Det som är ännu mer intressant med detta är ju att bilarna skall tillverkas i KIna för att sedan säljas i Kina! Vänta lite blev inte dumsvenskarna lovade att produktionen skulle vara kvar i Sverige, när VPC såldes till Geely? Jag har vetat via mina gamla kontakter på Volvo att företaget planerar att innan 2017, så skall man ha flyttat över all tillverkning, huvudkontor,samt back-office tjänsterna till Kina ifrån Göteborg ( undrar hur det kommer gå för Västsverige, då när alla underleverantörer, samt andra småföretag som är beroende utav VPC. Men tillika så kommer Göteborgs kommun att gå under när man flyttar över hela verksamheten till Kina. Men jag älskar verkligen att landsförrädarna, (låt ås kalla dom vad dom egentligen är). njuter utav sin globalisering, för den har verkligen gynnat Sverige, som förvisso har förlorat 50 % utav sin export sedan 2000, men visst allt blir bara bättre, säger dom ju. P.S här är en liten sak ifrån VPC vd som säger som det är. Länk: http://blogs.wsj.com/corporate-intelligence/2013/11/06/volvo-ceo-considers-selling-chinese-made-cars-in-america/

  2. […] för något decennium sedan är nu vardag. Nyligen spred det kinesiska bilmärket Volvo en reklamfilm där Zlatan på knagglig gettosvenska länder upp en förändrad version av nationalsången. […]

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: