Hur tänker man när man blivit rånad?

Den populära bloggerskan Gizmolina som bor Oslo rånades på sin mobil av ett par fjärrinvandrare när hon gick på gatan. Hon beskriver händelsen på sin blogg:

gizmolina

Igår, då jag var på väg hem, så dyker plötsligt 2 menn upp, en på varje sida om mig och de går obehagligt nära. Jag går och skriver på ett sms till Emma som precis tagit en taxi hem och jag hade inte en chans att hålla emot då den ena killen plötsligt drar telefonen ur min hand och springer iväg, fort som en galning, över vägen och vidare in i slottsparken.  Jag är så upptagen av att skrika efter honom att jag inte märker att den andra killen fortsätter att gå nära mig på min andra sida…. Jag tar ett h.å.r.t. tag i min Mulberry clutch och säger till honom att jag har en till telefon i väskan och att jag ska ringa polisen. Tar upp ett läppstift och håller det mot örat och i det ögonblicket så springer även han iväg, eller han gick nog faktiskt bara helt lugnt över vägen, och plötsligt stod jag där ensam, på trottoaren i Parkveien, bara ca 50 meter från vårt hem och kände sånt otroligt obehag.

När jag kom hem så ringde jag polisen för att anmäla saken men de var totalt ointresserade. Blev vidarekopplad, ingen tog telefon, fick höra att de har SÅ mycket att göra, de frågade om jag var allvarligt skadad? då svaret var nej så tyckte de att jag skulle lägga på. M.y.c.k.e.t. oroväckande kan jag känna. Detta att de inte bryr sig. Det säger ganska mycket om hur vanligt sånt här tyvärr har blivit….

Sen försökte vi spärra min tfn hos Telenor. Deras kundtjänst öppnade kl.08… men till slut fick vi till det. Thank god! men jag anar ju inte om de har hunnit ringa till sitt hemland i ett par timmar innan…?  för nej, de var inte norska killar kan jag säga.

Så – kära vänner. I dag är jag utan telefon.

Men, jag är så enormt tacksam för att det inte hände mer. De hade ju kunnat slå ner mig och / eller även tagit min clutch. Min fina clutch som jag fick i 40-års present.  En telefon är lätt att ersätta men det är alla de där fina bilderna som känns så trist att förlora….

Nej, nu ska jag fokusera på att fixa här hemma och försöka att inte tänka på det där mer.

Ofta är det så att den som har blivit rånad, överfallen, hotad eller utsatt för annat brott helst av allt vill gå tillbaka till sin egen vardag och sluta tänka på det hemska som har hänt. Det är fullt förståeligt. Gizmolina säger också att hon ska ”fokusera på att fixa här hemma och försöka att inte tänka på det där mer”. Men det är så många som utsätts för brott i det mångkulturella tidevarv vi lever i att fler borde börja tänka mer istället. Det är dags att fler börjar dra slutsatser om varför brottligheten ökar, varför vi nordbor blir färre i våra egna länder och varför främmande folkgrupper börja dominera mer och mer på gator och torg. Någon som normalt inte brukat tänka borde efter ett överfall försöka börja dra slutsatser eller i alla fall ställa frågor om vart vi är på väg.

Det behövs inte så mycket eller omfattande tankeverksamhet för att komma fram till att vår folkgrupp är utrotningshotad. Nu finns det visserligen folk som vill att vi ska utrotas, men det finns också många som vill att vi ska fortleva och finnas även i framtiden. Det finns många som vill att svenska kvinnor och män ska kunna gå trygga överallt i sitt eget land. Vi måste nu börja rikta mera och tydligare stöd till grupper och partier som vill att svenska folket ska överleva och leva i ett tryggt land.

Folk måste också bli kvitt sina fördomar om att det är ”rasism” att försvara sin nation och sitt folk. Det är inte rasism, det är sund självbevarelse.

Taggat:

Kommentera

