Svenskarnas Parti: Donation till Barncancerfonden

Nyhet från SvP:

Den åttonde juni donerade SvP-Värmland över 1200 kr till barncancerfonden i partiets namn, detta efter initiativ från den unge värmlandsaktivisten Jonathan Wennermak.  Detta skedde under en ”upplevelsedag” arrangerad av lokala eldsjälar i Hagfors Folkets Park. En dag fylld med aktiviteter för såväl stora som små, där alla intäkter skulle tillfalla barncancerfonden.

SvP-Värmland inledde sin insamling under partiets nationaldagsfirande i området, där de deltagande la flera generösa bidrag. Insamlingen fortgick sedan bland aktivister och sympatisörer i Hagfors. Initiativtagaren Jonathan har själv gått igenom leukemi som ung och stödet från fonden är något som han fortfarande minns varmt.

Vid överlämningen av de insamlade pengarna rörde Jonathans initiativ arrangören till tårar och hon bad honom kliva upp på scenen för att dela med sig av sin historia.

”Den 10:e mars 2004 fick jag diagnosen leukemi och dagen efter började jag med min behandling. Den 11:e november 2009 blev jag friskförklarad. Jag blev behandlad i cirka 2½ år och denna tid var svår då jag tappade all kontakt med mina kompisar och missade en stor och viktig del i skolan. Jag spydde mellan 40 till 60 gånger per dag, fick inte i mig någon mat, utan jag livnärdes genom dropp.

Jag hade en kompis på avdelningen jag låg på, hans namn var Sebastian. För varje vecka som gick så blev han grönare i hyn och en dag så fick jag reda på att han gått bort. Cancern hade tagit hans liv – min enda vän som jag hade kvar. Jag lärde mig snabbt att hantera sjukdomen då jag gjorde så mycket roligt som möjligt och så mycket jag bara orkade. Situationen hemma blev svår då min mamma förlorade sitt jobb för att hon var tvungen att ta hand om mig och vara med under alla åren på sjukhuset.

Men, jag lever än och jag har utvecklats till en väldigt stark person som klarar av det mesta och varje gång jag känner mig nere så tänker jag: Jag lurade döden och jag fick en andra chans att göra nått gott i mitt liv. Jag valde att kämpa för nationalismen då jag också vill ge mitt land, mitt folk och vår historia fortsatt liv och en chans att leva vidare”.

Jonathan och Svenskarnas partis donation innebar närmare 10 procent av galans totala vinst.

Detta kommer, om galan fortsätter, bli en tradition för SvP-Värmland som håller detta varmt om hjärtat.

Taggat:

One thought on “Svenskarnas Parti: Donation till Barncancerfonden

  1. bleblublable juni 25, 2013 kl. 20:37 Reply

    Sluta gärna med att kopiera andras nyheter rakt av. Du ger inget som helst mervärde och flera gånger har jag lurats att tro att du skrev artikeln när det i själva verket var någon helt annan.

Kommentera

