Islams intåg i Sverige

Islams intåg i Sverige är en mycket ny företeelse. Vi kommer med enkla fakta visa hur Islams framfart i Sverige verkligen ser ut, utan att linda in det i innehållslösa floskler. I den moderna svenska debatten påstås det allt som oftast att Sverige alltid har varit mångkulturellt. De som fäller det här påståendet behöver dock sällan försvara det, vilket måste ses som något märkligt då man inte finner något som helst stöd för uttalandet i våra historiska källor.

Detta blir som allra mest tydligt när vi granskar just Islams intåg i Sverige. Vårt land har på mycket kort tid gjort resan från att ha varit ett tydligt homogent kristet nordeuropeiskt land till dagens kaotiska situation, där vi till allt större del påverkas av Islam, österländska hedersbegrepp och arabisk och semitisk mellanösternkultur. Sverige har sedan 2012 dessutom fått sitt första Islamistiska parti, hizb-ut-tahrir, som har som mål att införa ett muslimskt kalifat med Sharialagstiftning i Sverige.

nd-islamisering-2

En tillbakablick

Få saker är lättare att illustrera än Sveriges kulturella och religiösa homogenitet under 1900-talets tidigare hälft.

1930 fanns det cirka 15 muslimer i hela landet – 1930 hölls nämligen den sista religionsräkningen i Sverige, och då uppgav endast 15 personer att de var muslimer. Sedan dess har religionsräkningar förbjudits.

1949 startades den första svenska muslimska församlingen i Stockholm. De första muslimerna som kom till Sverige var dock varken araber eller speciellt avlägsna invandrare, utan kom från Estland och grannlandet Finland. Dessa var ryska tartarer som flydde från deportering, tortyr och förtryck för att söka en fristad västerut, och de hamnade i Sverige som en konsekvens av andra världskrigets härjningar och Stalins extrema politik. De flesta av dessa bosatte sig i Stockholms Län. De var inte många, men antalet räckte för att man år 1947 skulle kunna bilda sin första svenska språkliga och religiösa församling på Östermalm i Stockholm. Genom att bilda denna församling hoppades Tartarerna kunna behålla i sin särart, även om de bara var några få hundra i hela landet.

1950-talets arbetskraftsinvandring och 1940-talets tartarer till trots uppgick det totala antalet muslimer vid 1960-talets början till endast runt 500 personer. Arbetskraftsinvandringen fortsatte genom hela 1950- och -60-talet. Den muslimska delen av denna arbetskraftsinvandring var nästan uteslutande etniska turkar från dagens Turkiet. Fram till att Olof Palmes massinvandringspolitik drog igång på allvar i mitten av 1970-talet utgjorde den turkiska invandrargruppen inte bara en majoritet av Sveriges muslimer, utan de var med bred marginal fler än alla andra muslimska gruppers medlemmar tillsammans.

Med detta konstaterat blir det extra slående att Sverige än i denna dag inte har fler än cirka 15,000 turkiska muslimer. Denna siffra omfattar då alla turkar, även de med rötterna i Baltikum.

Tage Erlanders uttalande från 1965 efter att han kommenterat USA:s problematiska mångkulturella situation med raskravaller och segregation illustrera detta bättre än kanske något annat:

”Vi svenskar lever ju i en så oändligt mycket lyckligare lottad situation. Vårt lands befolkning är homogen, inte bara i fråga om rasen utan också i många andra avseenden.”

Så sent som på 1970-talet fanns det, trots den begynnande flyktinginvandringen, endast något tusental muslimer i Sverige. Idag är Islam den nästa största religionen i Sverige, med ofattbara en halv miljon anhängare, hundratals källarmoskéer och hela 15 stycken riktigt stora fristående moskéer, ofta kombinerade med lärocenter och skolor.

Islam och mångkultur politik i Sverige

För Sveriges del blir Islam lika med mångkultur. Att säga utan mångkultur ingen Islam och ingen mångkultur utan Islam är på många sätt helt rätt. Låt oss titta på varför.

Islams geografiska utbredning går som ett brett bälte från Västra Nordafrika till Indonesien i öst, och från Mali i Söder till Afghanistan och Kaukasus i norr, vilket innebär att Europa tillsammans med Ryssland blir näst intill inringat av Islam.

Av detta kan vi drista oss till två intressanta iakttagelser. Först och främst att de som påstår att Sverige alltid varit mångkulturellt får stora problem att förklara hur deras påstående passar ihop med att andelen muslimer var mindre än 20 personer i början av 1900-talet, som vi berättat om ovan. Detta bevisar att den ringa inflyttningen av främlingar till Sverige som ägde rum fram till Olof Palmes dagar inte var speciellt främmande, vare sig religiöst, kulturellt eller etniskt, annars hade andelen muslimer ovillkorligen varit tusenfaldigt mycket större – inte minst med tanke på Islams utbredning runt Europas södra gränser.

Den andra slutsatsen är att i den mån vi har fått en muslimsk befolkning i Sverige är det frågan om en invandring av redan praktiserande muslimer från folkgrupper som sedan urminnes tider varit just muslimer. Trots den omfattande och genomgripande islamiseringen och trots att Islam idag är Sveriges andra störst religion är andelen svenskar som konverterat till Islam så obetydlig att den till dags dato inte har påverkat samhället det allra minsta. Under hela 1970-talet handlade det om bara ett tiotal konvertiter enligt SvD. Abdulsatar Ibrahim, ordförande i Jönköpings islamiska församling, uppger att moskén har haft en enda konvertit sedan 2002. Vid islamiska centret i Lund konverterar mest studenter och unga vuxna. De är cirka ett halvdussin om året, en siffra som knappast ökar enligt vad imam Ali Ibrahim uppger till svenska kyrkans tidning. Då ingen statisk får föras om religionstillhörighet i Sverige blir siffrorna ungefärliga, men intervjuerna med de stora muslimska församlingarna ovan bekräftar tydligt den siffra som debattören och författaren Jan Milld tagit fram: ”Av den nästan halva miljonen muslimer i Sverige utgör dessa [svenska konvertiter] en försumbar andel – förmodligen mindre än en procent, kanske mindre än en promille.”

Islam är långt mer än bara en religion

Islam är namnet på ett politiskt, ekonomiskt, kulturellt och givetvis religiöst samhällssystem.

Islam är ett i grunden dogmatiskt system, såtillvida att koranen exakt bestämmer vad som är rätt och vad som är fel. Den eller de som skrivit koranen har också lagt ned mycket möda på att innehållet inte skall kunna förändras eller omtolkas. Uppmaningarna är exakta och icke förhandlingsbara, och boken skall egentligen inte ens få översättas. De översättningar som ändå gjorts tituleras ofta som tolkningar av koranen, då endast den exakt avskrivna arabiska versionen får tituleras koran.

De få saker som inte omnämns i koranen, och som därför måste tolkas in i bilden, tas upp i de religiösa skrifter som samlats i de så kallade haditherna.

Islam har till skillnad från de flesta andra religioner visat sig vara väldigt immunt när det gäller politisk, kulturell eller teknisk utveckling. Islam accepterar inga kompromisser om vad som är rättfärdigt, och kräver total lydnad av sina anhängare. Det innebär att de som inte lever som koranen proklamerar inte heller kan ses som äkta muslimer. En moderat Islam eller svensk Islam kan således aldrig accepteras.

Religionens doktriner definierar hur samhället skall organiseras, vad som är rätt gällande skatt och ränta, hur man skall ärva, mm, mm. Islam innehåller dessutom ett helt juridiskt system med såväl kriminal- som civilrättslig lagstiftning.

Detta är den totalitära religion vi har att bemöta inom våra gränser idag.

Källa: islaimisering.se

Advertisements

Taggat:, ,

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: