Så ljög Tony Ernst om ”näthat”

Det började med en artikel på Avpixlat den 18 december 2011 där genusmaffian avhandlades. I det här fallet två gymnasieelever som gått ut offentligt i media med vad de tycker i olika frågor. Thelma Ernst och Filippa Åkermann hade reagerar på att skolan satt upp bilder där kvinnliga elever är underrepresenterade och dessutom “framstår som objekt och åmar sig för en kille”. Ur texten på Avpixlat:

50 procent av skolans elever diskrimineras, enligt Thelma Ernst och Filippa Åkerman på Borgarskolan. Bilderna de reagerat på är uppsatta i korridorerna och visar stora händelser på skolan, exempelvis studenten, en musikal och en rubgymatch. På bilderna finns 28 killar men bara sex tjejer, varav blott en står i fokus.

– Så här ser det ut i samhället. Män syns på bilder, män sitter i styrelserummen. Men i skolans likabehandlingsplan står det att diskriminering på grund av kön inte är tillåtet, säger Filippa Åkerman som går tredje året på naturvetenskapsprogrammet.

– Jag reagerade direkt när jag såg bilderna. Skolans tjejer osynliggörs. Tyvärr är genusfrågor inget som står i fokus här på Borgarskolan, trots att det är frågor som rör alla, säger Thelma Ernst på samhällsvetenskapsprogrammet.

De menar att killarna framstår som “starka och självständiga” medan tjejerna “framstår som objekt och åmar sig för en kille”. Gymnasieskolorna i Malmö verkar inspireras av hur könen porträtteras i amerikanska high school-filmer.

När ”debatten” om ”näthat” uppstod efter några mediadrev för några veckor sedan, drev som huvudsakligen riktade sig mot Avpixlat, så passade Thelma Ernst far, skribenten Tony Ernst på att skicka ut ett lögnaktigt twittermeddelande om att det fanns 500 kommentarer på Avpixlat om att dottern skulle våldtas.

Tony_ernst_ljuger

Saken undersöktes noga och det fanns ingenting som tydde på att Tony Ernst talade sanning, men det fanns mycket som talade för att han ljög. Bloggaren ”Svarten” skrev:

Igår kväll skrevs detta tweet. I skrivande stund har det retweetats 128 gånger. Jag tyckte det verkade högst osannolikt, till och med för att vara Avpixlat, att 500 kommentarer uppmanade till våldtäkt på en ung tjej och bestämde mig för att ta en närmare titt på hur det förhöll sig. Att hitta det aktuella inlägget var inget problem. Det var publicerat den 18 december 2011, hade 202 kommentarer och ett meddelande om att kommentarsfältet var stängt. Någon kommentar om våldtäkt av tjejen hittade jag inte. Naturligtvis tyckte jag det var märkligt att den som uppgav sig vara flickans far tog upp det först nu och vart hade de 500 kommentarerna tagit vägen. Kanske hade de raderats. För att få svar på det gjorde jag en sökning på internetarchive.org och fann att den 18 december hade inlägget 200 kommentarer och dagen efter lika många.

Jag får inte det här att gå ihop och skulle uppskatta om @tonyernstesq ville höra av sig med en kommentar här på bloggen.

Uppdaterat 2013-02-08 14.10:

Jag ringde alldeles nyss upp Tony Ernst, som bekräftade att det var han som skrivit tweetet ovan. Han var inte särskilt angelägen att tala om det hela, utan sa att jag helt enkelt får tro honom på hans ord. Sedan tackade han för samtalet och lade på luren.

För att uttrycka mig i klartext: Jag anser att hans påstående är helt orimligt. Det finns ingenting som tyder på att det funnits ytterligare 500 kommentarer (eller 500-600, som han också skriver i ett tweet). Att någon far med osanning, som jag uppfattar det, är illa nog, men att så många okritiskt retweetar gör mig djupt bekymrad. När jag började surfa på internet i slutet av 90-talet så var ”tro inte allt du läser på nätet” ett ofta återkommande uttryck. Det gäller naturligtvis även i dag.

Bloggen bojkottaaftonbladet undersökte också saken och kom fram till att Tony ljuger. Det är en fräck lögn han drar till med för att han hatar Avpixlat.

När det visade sig att Mats Dagerlind från Avpixlat skulle medverka i en debatt på Publicistklubben så skickade Tony Ernst ut ett nytt meddelande på twitter som riktade sig till Mats Dagerlind. Där läser vi:

”Träffar jag honom ska jag slå in hans huvud med ett baseballträ, sen efteråt kan vi diskutera näthat and shit.”

tony_ernst_hotar_mats_dagerlind

Egentligen skulle man ställa frågan till dottern Thelma, vad är det för far du har som hotar med att slå in skallen på folk? Du kan knappast vara stolt över en sådan pappa.

När svensk pk-media har ältat ”näthat” nu i veckor så har de medvetet försökt att skapa hat mot den invandringskritiska sajten Avpixlat. Att skapa hat mot Avpixlat är enda syftet med allt prat om näthat eftersom det verkliga hatet, det som kommer från vänstern och skribenterna på exempelvis Aftonbladet och Expressen själva inte berörs i pk-pressen.

Om vi hade haft normala medier så hade det hot som Tony Ernst framförde mot Mats Dagerlind lyfts fram som ett otrevligt exempel på hur folk inom media hotar Sverigevänner.

Taggat:, ,

2 thoughts on “Så ljög Tony Ernst om ”näthat”

  1. mullis februari 14, 2013 kl. 07:09 Reply

    vad säger man
    man blir upprörd
    inte bara på sopan
    utan hela pk-pressen

  2. Endre Persson maj 3, 2013 kl. 20:15 Reply

    Pk eliten förnekar sig aldrig.

Kommentera

