Styrelsemedlemmarna i ICA-handlarnas Förbund vägrar att svara på kritiken

Nyligen skickades ett brev med frågor till de 17 medlemmarna i ICA-handlarnas Förbund. Brevet berörde den kritik som riktats mot ICA-Kuriren och ett antal frågor ställdes därför till styrelsemedlemmarna i ICA-handlarna Förbund.

Utdrag ur brevet:

”Jag har några frågor till dig. Det är frågor som jag vill att du besvarar. Jag tänker inte finna mig i att du låter bli att svara och gör som ICA-Kuriren, bara struntar i kunderna och visar förakt för dem. Det är din skyldighet att svara rakt och ärligt.

Jag vill veta om du står bakom innehållet i artikeln som Mazetti skrev. Delar du innehållet i texten, tar du avstånd från den eller hur ser du på den? Jag vill gärna ha ett utförligt svar.

Jag vill också veta vilka möjligheter du har att framföra kritik mot ICA-Kurirens Helena Rönnberg och hennes uppenbara förakt mot tidningens läsare.

Dessutom vill jag gärna ha en kommentar om hur du ser på att ICA lyfter fram muslimska helger i sin almanacka precis som om de vore vanliga svenska helger eller högtider, vilket de aldrig har varit, inte är i dag och inte ska bli.

Jag vill ha dina åsikter och svar från dig. Jag vill inte bli hänvisad till någon presstjänst utan jag vill veta vad just du står i de här frågorna. Du är nämligen styrelsemedlem i ICA-handlarnas Förbund och som sådan har du ett ansvar. Antingen tar du ett ansvar eller så tar du inte ansvar.”

Att den som är styrelsemedlem i ICA-handlarnas Förbundet bör svara på frågor tycker man nog är självklart. Inte bara en ren artighet utan för att frågorna kommer ur ett stort missnöje med ICA-Kuriren och den trista atmosfär som skapats efter att Helena Rönnberg godkände publiceringen av en obehaglig och kränkande artikel som skrivits av Katarina Mazetti.

Av de 17 handlare som fått brevet var det vara två som svarade. Den ende som visade prov på någon slags anständighet var Per-Ola Ohlsson på Maxi ICA Stormarknad Oskarhamn. Han svarade så här.

Hej!

Tack för ditt meddelande.

ICA-kuriren startades av ICA men blev en fristående tidning 1945. Vi som ICA-butik tar inte politisk ställning och vi kan inte påverka vad journalister eller krönikörer i fristående tidningar skriver om. Jag föreslår därför att du kontaktar den berörda tidningen med dina synpunkter.

/ P-O Ohlsson

Den andre av de två som svarade var Roger Johnsson på ICA Supermarket Brunnen i Helsingborg. Här är hans svar:

Hej!

Som ICA Handlare och ICA-Butik tar jag/vi aldrig politisk ställning! ICA Kuriren är en HELT fristående tidning med rätt att tycka och skriva i olika frågor under sin ansvarige utgivare. Jag tycker det är helt naturligt att i ICA Almanackan ange olika folkgruppers högtider eftersom det har påverkan på vår handel!

MVH Roger  

De 15 styrelsemedlemmar i ICA-handlarnas Förbund som inte ens svarade på kritiken är:

Peter Berlin, 
Ordförande, 
ICA Kvantum
Emporia
Fredrik Boestad, 
ICA Format 
Upplands Väsby
Sara Brodin, 
ICA Supermarket
Mariehem
Per Collins, 
ICA Kvantum
Munkebäck
Håkan Cronberg, 
ICA Kvantum Klippan
Tomas Emanuelz, 
Maxi ICA Stormarknad Sundvall
Gunilla Ekstrand, 
ICA Supermarket 
Enskededalen
Mats Larsson, 
Maxi ICA Stormarknad
Lindhagen, Stockholm
Paul Larsson, 
Maxi ICA 
Stormarknad Visby
Wolfgang Mai, 
ICA Supermarket 
Eneby, Norrköping
Magnus Moberg, 
Vice ordförande
ICA Kvantum P-A:s
Falköping
Claes Ottosson, 
ICA Kvantum Hovås
C-G Rydberg, 
Maxi ICA Stormarknad 
Sandviken
Anette Wiotti, 
Vice ordförande
ICA Kvantum
Arvika
Jonas Östman, 
ICA Nära Berghem 
Umeå 
090-131396 



ICA går från klarhet till klarhet. Föraktet för kunderna tycks vara mycket stort och viljan att svara på kritik är nästan obefintlig.

Taggat:

Kommentera

