Styrelsen i ICA-handlarnas Förbund har fått brev

ica_styrelsen
Styrelsens alla medlemmar har fått brev.

Hej,

Jag skriver till dig för att du är styrelseledamot i ICA-handlarnas Förbund. För några dagar sedan inledde jag och tusentals andra svenskar en bojkott mot ICA. Vi har sagt upp prenumerationen på ICA-Kuriren, vi har klippt våra ICA-kort, via har tagit ut pengar från ICA-banken och vi har slutat handla på ICA eller kraftigt minskat våra inköp.

Nu ska jag förklara varför just jag har tagit det steget. Den 2 januari 2013 kom ICA-Kuriren ut och innehöll en krönika av Katarina Mazetti. Den krönikan var ett enda stort generalangrepp på svenska folket i allmänhet och på invandringskritiker i synnerhet. Svenskar pekades indirekt ut som ”gravt inavlade med hängande hakor”, svensk folkmusik framställdes som enbart bestående av att ”med gäll röst vråla hem korna” och texten innehöll såväl rena lögner som ett näst intill sjukligt hat mot Sverige och svenskar.

Den sjuka krönikan väckte starka reaktioner och nästan 600 personer kommenterade artikeln och de flesta var överens om att den inte bara dröp av hat och förakt mot svenskarnas Sverige utan också mot människor som har vissa politiska åsikter. För många var det uppenbart at ICA-Kuriren nu plötsligt valt att bli en politisk tidning som ville sprida hat mot svenskarna.

Av de som kommenterade artikeln så var det en övertygande majoritet som inte bara var kritisk till innehållet utan efter att ha läst den reagerade spontant genom att klippa sina ICA-kort och bojkotta ICA totalt.

Helena Rönnberg som är chefredaktör på tidningen valde att ställa sig på Mazettis sida och tog bort alla kommentarer för att slippa bli föremål för kritik. Det var inte bara fegt av henne, det var ynkligt. Ännu ynkligare visade hon sig vara när hon vägrade att ta in genmälen från berörda parter. Helena Rönnberg är den som har huvudansvaret för att hetsartikeln mot svenskarna blev publicerad och hon har dessutom huvudansvaret för att ingen har fått skriva ett genmäle.

ICA håller av allt att döma på att ändra karaktär från att ha varit konsumentorienterade till att visa öppet förakt för svenska folket och för kunderna, särskilt de kunder som röstar på Sverigedemokraterna – vilket ca 10 procent av ICA:s kunder gör.

När ICA nu kom ut med en almanacka för år 2013 visade det att ICA har tagit ytterligare ett steg in i politiken. Nu publicerades märkesdatum för muslimernas och judarnas högtider, Eid-al-Fitr, och Ramadan respektive Jom Kipur och Rosh Hashana samt uppgifter om viktiga datum för andra folkgrupper som kurder, romer, assyrier, thailändare och chilenare. Det är uppenbart att man från ICA:s sida vill hålla sig väl med vissa folkgrupper, men varför man samtidigt angriper den svenska folkgruppen på ett sällsynt aggressivt och nedlåtande sätt är obegripligt.

Det blir dock mer begripligt när man förstår att ICA-Kuriren står bakom och försvarar angreppet på svenskarna. Mazettis artikel ligger kvar på nätet och ICA-Kuriren fortsätter sålunda att sprida hat – ett hat som inte ens kan kommenteras eller bemötas.

Som svensk tänker jag inte låta mig hunsas av ICA. Jag tänker inte acceptera att ICA trampar på det folk som jag är en del av. Jag tänker inte acceptera att ICA med hjälp av ICA-Kuriren fortsätter att hetsa mot svenska folket utan att någon (från exempelvis Sverigedemokraterna eller Avpixlat) får bemöta hetsen.

Jag har några frågor till dig. Det är frågor som jag vill att du besvarar. Jag tänker inte finna mig i att du låter bli att svara och gör som ICA-Kuriren, bara struntar i kunderna och visar förakt för dem. Det är din skyldighet att svara rakt och ärligt.

Jag vill veta om du står bakom innehållet i artikeln som Mazetti skrev. Delar du innehållet i texten, tar du avstånd från den eller hur ser du på den? Jag vill gärna ha ett utförligt svar.

Jag vill också veta vilka möjligheter du har att framföra kritik mot ICA-Kurirens Helena Rönnberg och hennes uppenbara förakt mot tidningens läsare.

Dessutom vill jag gärna ha en kommentar om hur du ser på att ICA lyfter fram muslimska helger i sin almanacka precis som om de vore vanliga svenska helger eller högtider, vilket de aldrig har varit, inte är i dag och inte ska bli.

Jag vill ha dina åsikter och svar från dig. Jag vill inte bli hänvisad till någon presstjänst utan jag vill veta vad just du står i de här frågorna. Du är nämligen styrelsemedlem i ICA-handlarnas Förbund och som sådan har du ett ansvar. Antingen tar du ett ansvar eller så tar du inte ansvar. Om du inte tar ansvar så bör du lämna styrelsen.

Jag har för avsikt att publicera ditt svar på olika bloggar på nätet. Det säger jag öppet till dig så att du ska få chansen att formulera ditt svar väl.

Marc Olofsson

Länk till Mazettis artikel i ICA-Kuriren

Taggat:, , ,

4 thoughts on “Styrelsen i ICA-handlarnas Förbund har fått brev

  1. Cathrin januari 10, 2013 kl. 16:29 Reply

    Ser fram mot svar! OM Du nu får något :/

  2. Alf Johansson januari 11, 2013 kl. 19:42 Reply

    Ska bli riktigt intressant att se ,om de vågar svara

  3. […] skickades ett brev med frågor till de 17 medlemmarna i ICA-handlarnas Förbund. Brevet berörde den kritik som […]

  4. […] en egen hemsida där medarbetarna presenteras. När folk som deltog i bojkotten mot ICA skrev brev till 17 styrelsemedlemmar så var det bara två av dem som brydde sig om att svara på kritiken. […]

Kommentera

