Brev till Telge Energi

VD
Marknadschefen

Hej,

Jag har uppmärksammat att ni haft en annons i dagens nummer av Svenska Dagbladet. Annonsen var placerad i anslutning till en artikel av Martin Jönsson där denne angriper ett visst politisk parti som över 300 000 väljare röstade in i rikdagen 2010.

Martin Jönsson är känd för att vara osaklig och politiskt extrem. Han är en av de minst trovärdiga journalister som man kan träffa på i Sverige idag och han skriver i den tidning som ni annonserar i.

Jag finner ingen större anledning att fördjupa mig i alla undermåliga fraser och påhitt som artikeln innehåller eftersom jag inte är medlem i det parti som han smutskastar i artikeln.

Några anmärkningsvärda detaljer kan ändå återges så att ni får en bild av den låga kvalitet som artikeln uppvisar och som ni genom er annonsering ansluter er till. Sverigedemokraternas anhängare på internet kallas ”nätmobb”. Martin Jönsson kallar också en tidning som är fri från de unkna mediehus som SvD tillhör för ”förklädd till riktigt tidning”. Martin Jönsson gillar inte att någon har fräckheten att ge ut en tidning på egen hand, en tidning som dessutom vågar kritisera lögner som framförs inte bara i Svenska Dagbladet utan också i andra stora medier.

Det är sannolikt att Martin Jönsson går mediakoncernen Schibsteds ärenden när han angriper Dispatch International,, som de nya fria tidningen heter. Schibsted som äger både Aftonbladet och Svenska Dagbladet är inte bara undermåliga tidningar som anställer undermåliga journalister och producerar undermåliga artiklar. Detta undermåliga mediehus har nu inlett ett ”drev” mot en ny pigg konkurrent av ett slag som är direkt oanständigt.

Annonsen för Telge Energi ger inte heller något bra intryck. ”Byt till Solkraft” står det i annonsen där en uppenbarligen arg bebis kan skrämma bort alla som ännu inte läst den anslutande artikeln och skrämts bort av den. Solkraft låter som ett miljövänligt alternativ. Att sluta att annonsera i papperstidningar som är beroende av skogsskövling kanske vore ett första steg för er att ta.

Skärmdump på er annons i dagens SvD intill en undermålig artikel av Martin Jönsson.

Bryr ni er inte om hur era annonser placeras, i vilka tidningar de hamnar och intill vilka artiklar de placeras? Frånsäger ni ert allt ansvar och nöjer er med att annonsen placeras ”var som helst”, även intill en artikel som är skriven av en undermålig journalist på en undermålig tidning som ägs av ett undermåligt medieinstitut?

Jag undrar också vilken reklambyrå ni har anlitat för den tråkiga annonsen. Det skulle vara bra att få veta det så att jag inte använder den byrån om jag behöver hjälp med annonsplacering.

Hälsningar

xxxxxxxx

SVAR FRÅN TELGE ENERGI

Hej xxxxx!

Tack för ditt mejl.

Vi köper annonser i ett stort antal tidningar varje år. När vi tecknar avtal med tidningsförlagen och annonsbokare så gör vi bedömningen om tidningen är seriös eller inte. I detta fall när vi annonserat i Svenska Dagbladet så har vi gjort just den bedömningen att det är en seriös tidning som vi vill annonsera i.

När det kommer till annat material i tidningen som artiklar, reportage eller andra annonser måste vi lita på att förlaget gör allt de kan för att placera ut annonserna med hänsyn till annat material i tidningen.

Därav har vi ingen anledning att se över Svenska Dagbladet som medium för våra annonser.

Vi kommer att fortsätta med annonserna med bebisarna då vi vill trycka och visa på vilka som kommer att ta skada om vi inte gör något åt miljön nu.

Ha en fortsatt bra dag!

Med vänliga hälsningar,

xxxx
Kundservice
Telge Energi AB

Taggat:

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: