Mio annonserar i Expressen

Hej,

Jag tänkte köpa en soffa och har under helgen ägnat lite tid åt att besöka er hemsida för att se om något skulle kunna passa. Ni har en del möbler att välja på även om jag efter ett besök i butiken på Sveavägen insåg att de är lite väl dyra.

IKEA har jag redan besökt flera gånger och brukar inhandla varor för ett par tusenlappar vid varje besök. Man behöver alltid lite porslin, tyger, lampor eller nu inför jul lite kuddar eller annat som skapar julstämning i hemmet.

IKEA har visserligen gott om prisvärda möbler men på något sätt tycker jag att IKEA börjar förlora sin charm. Företaget har varit en viktig del av svenskt näringsliv och hjälpte till ett möblera folkhemmet. När den senaste katalogen kom visade det sig att den spridits i alla länder och såg likadan ut överallt. Det luktade konformism och anpassning till något som inte känns äkta.

Besöket på Mio slutade i alla fall med att jag intresserade mig för soffan ”Yesterday”. Den påminner nämligen om en soffa som min mormor hade hemma hos sig, men som slängdes på soptippen när den var utsliten för några år sedan. Priset på soffan var ganska anständigt, så jag antar att den är tillverkad i något låglöneland i Östeuropa eller Asien.

Varje gång jag besöker henne så känns det lite tomt. Men när jag såg soffan hos er insåg jag att det är precis vad jag vill ha. Kan ni upplysa mig om var det är tillverkad?

Nu till nästa problem. Jag såg att ni hade en stor annons i dagens Expressen och måste tillstå att jag blev oerhörd förvånad. Normalt sätt så läser jag inte tidningar av det slaget eftersom de är undermåliga och innehåller gissningsvis minst 500 faktafel per dag. Som tjänsteman i motorbranschen är det lätt att avgöra vad som är dålig eller bra journalistik när det gäller recensioner av bilar, motorsport eller annat som är relaterat till den branschen.

Dessutom är ”den där tidningen” (man vill ju helst inte ta tidningens namn i sin mun) att betrakta som ett ganska extremt politisk propagandablad. Ända sedan 1944 har tidningen bekämpat Sverige och försökt ändra på allt från politik till kultur och samhällsliv. Chefredaktören Thomas Mattsson skryter ofta över att familjen Bonnier som startade tidningen gjorde det för att bedriva ”politisk upplysning” i Sverige. Det påminner som om hur tidningen i det gamla östblocket propagerade för sin egen existens på ett ytterst själv belåtet sätt.

Jag utgår nu från att ni antingen är omedvetna eller mycket medvetna om att ni har annonserat i ett sådant propagandablad. Själva kallar de sig för tidning, men det är en kvalificerad överdrift.

De sista två åren har Expressen bedrivit en sällsynt ful klappjakt på människor som råkar tycka att demokrati och yttrandefrihet är något bra. Expressen hatar nämligen yttrandefrihet så mycket att de stänger av alla sin kommentarfält om någon vill påpeka alla felaktigheter eller lögner som tidningen sprider.

Så nu vill ja veta varför ni annonserat i just Expressen. Är det av okunnighet, naivitet eller för att ni saknar moral och är beredda att annonsera precis var som helt för att hitta köpare till era möbler?

Jag tänkte först be er reservera en soffa i gyllengult, men det slog mig att ni kanske inte har den färgen i bomull. Det känns bättre att invänta ert svar innan jag beställer soffan. Det är mycket möjligt att jag också köper soffbordet Yesterday som skulle passa utmärkt till soffan. Finns det i ek?

Jag ber om ursäkt ifall brevet blev lite långt, men det känns som om det är lika bra att samla alla frågor i ett brev istället för att skicka tio olika.

Svara gärna snabbt. Jag hade tänkt köpa soffan till helgen.

Hjärtliga hälsningar

ML

SVAR från Mio

Hej!

Soffan görs i Vietnamn.

Jag skickar ditt mail vidare till vår marknadschef angående annonser i Expressen.

Med Vänlig Hälsning
kundservice

Ytterligare svar från Mio

Hej M.

Tack för ditt mail. Vi har vidarebefordrat dina frågor om annonsen till vår marknadschef.

Jag hjälper dig gärna med soffköpet. Yesterdaysoffan finns inte i gul plysch, men däremot i ett trevligt beigt tyg. Yesterday soffbord finns i ek. Låter något av detta intressant?

Med vänliga hälsningar
xxxxx
Butikschef

NYTT SVAR TILL MIO

Hej igen

Jag har ännu inte fått svar från marknadschefen. Vad heter han? Han kanske inte bryr sig potentiella kunder. Är han på semester? Sjuk? I så fall kan jag förstår varför inget svar ännu har kommit, men å andra sidan borde någon annan då ta över ärendet. Det är inte komplicerade frågor jag har ställt som kräver utredningar eller långa invecklade förklaringar. Det räcker med några enkla svar. Som jag förklarade i mitt brev så har jag för avsikt att beställa eller köpa den där soffan nu i helgen, inte nästa vecka. Så om jag inte får svar idag måste jag bli kund hos någon annan möbelhandlare. Kan ni i så fall rekommendera någon som ger bra service till sina kunder?

Ha en bra dag

ML

Därefter upphörde Mio att svara på brev. 

UPPDATERING: Klockan 17:19 på fredag kom ett brev från Marknadschefen. Alldeles för sent för att kunna återplanera ett just avplanerat besök på Mio, men ändå ett svar. Här är svaret:

Hej M,

Gällande din fråga om vår marknadsföring så väljer vi en mix av olika mediekanaler där vi tror oss nå våra kunder på ett kostnadseffektivt sätt. Kvällstidningar har sedan länga varit en del av denna mix och vår löpande uppföljning av vår marknadsföring visar att vi också når önskat resultat.

Beträffande det redaktionella innehållet i alla våra olika kanaler varken vill eller kan vi styra detta. Däremot utgår vi ifrån att de olika medierna, TV, tidningar, radio, etc. vi väljer att annonsera i lever upp till de regler och lagar som vi har i Sverige.    

Med vänliga hälsningar

Försäljning- & Marknadschef 

http://www.mio.se/Topmeny/Kundservice/Kontakt/

Taggat:

Kommentera

