Öppet brev til Jan Helin

I dag gjorde jag en bra insats för mitt land. Jag ställde mig utanför ortens närbutik och väntade på att kunderna skulle komma och köpa din tidning. Jag hade utrustat mig med en dagstidning som inte ingick i den koncern som du arbetar för och inte heller i Bonnierkoncernen. Jag stod där med min bunt och väntade på att folk skulle komma och köpa Aftonbladet. 
En äldre herre i 70-års åldern kom långsamt gående för att göra några inköp. När han nämnde Aftonbladet skred jag till verket.

– Ursäkta min herre, men tänker ni verkligen köpa Aftonbladet.

Mannen skrattar lite förläget.

– Jo jag hade väl tänkt det…

– Skulle du kunna tänka dig att avstå om jag bjuder dig på den här (medhavda) tidningen där det mesta finns att läsa.

– Nja….

– Om jag dessutom bjuder dig på chokladkaka…

– Ehhhh…

– Jag menar allvar. Om du inte köper Aftonbladet så bjuder jag dig på den här tidningen och dessutom på en chokladkaka.

Mannen funderade en stund, gick med på mitt erbjudande om en fri tidning, men avsade sig chokladkakan.

 Jag inledde en konversation med honom och höll först en liten monolog om din tidning. När invandringsfrågan kom på tal blev han riktigt upprörd – på Aftonbladet. Mannen hade läst din tidning ”hela livet” utan en tanke på att upphöra med det. Trots det hade han hade egentligen inget gott att säga om den. Han läste mest sportsidorna. 

Tro det eller inte, men efter nästan 30 minuters samtal fick jag honom att avge ett löfte om att aldrig mer köpa din tidning. Vi gick ut ut butiken som bästa vänner.

Onkel Jan

Taggat:

2 thoughts on “Öppet brev til Jan Helin

  1. Anders D november 22, 2012 kl. 20:49 Reply

    F-n vilken skön grej! 😀

  2. Andy november 22, 2012 kl. 21:42 Reply

    Mycket bra gjort! Aftonbladet och Expressen kommer börja tappa tidningsköpare likt domino brickor.
    Kör hårt!.

Kommentera

