Total bojkott mot Nordnet Bank

Varför väljer någon att ha med värdepappersgiganten Nordnet att göra när pengar man investerar där går till politisk propaganda?

Det frågan ställdes på sin spets när Nordnets dåvarande VD Carl-Viggo Östlund i september 2010 förklarade att företaget skulle börja samla in pengar till den vänsterextrema ”Ungdom mot rasism” och den Stasi-liknande organsationen ”Expo” som kartlägger invandringskritiker och framställer dem som rasister.

Nordnets ekonomiska stöd till vänsterextrema grupper var en följd av att Sverigedemokraterna var på väg in i riksdagen.

Carl-Viggo Östlund sade då:

– Jag vill att vi ska kunna verka och utvecklas i ett öppet, demokratiskt samhälle. Av den anledningen vill jag inte se Sverigedemokraterna i riksdagen efter söndag. Detta är en fråga om samhällsansvar, inte partipolitik.

Nordnet tog inte bara ställning mot en stor del av den svenska väljarkåren utan framförde politiska åsikter som visade en sällsynt stor okunnighet. Om Östlund hade velat att Sverige skulle vara ett öppet och demokratiskt samhälle så skulle han istället ha slagits för partiets rätt att finnas till (oavsett vad man tycker om det) och verka på lika villkor som andra partier.

Om Carl-Viggo Östlund hade varit det minsta observant så hade han sett att tidningar som Aftonbladet och Expressen ägnade sig åt grov förföljelse av människor med invandringskritiska åsikter. Han borde ha sett att media förföljt och smutskastat Sverigedemokraterna och vägrat människor med invandringskritiska åsikter att få komma till tals. Vilka slutsatser drar då denne Carl-Viggo Östlund av det han får läsa i den totalitära pressen? Jo att vänsterextrema organisationer som förföljer invandringskritiker ska ha mera pengar och mera stöd. Carl-Viggo Östlunds logik är att vänsterextrema organisationer som förföljer invandringskritiker står för ett ”demokratiskt” samhälle och att de Sverigedemokrater som förespråkar mer yttrandefrihet och demokrati är ett ”hot” mot demokratin. Östlund ville framställa sig själv som moraliskt föredöme, men framställde sig själv mera som en pajas.

Det har snurrat ordentligt i huvudet på denne Carl-Viggo Östlund. Medan han kallade Sverigedemokraterna för ”rasister” så valde han att köpa en bostad…gissa var? I Rinkeby? I Tensta? I Farsta? I Brandbergen? Fundera ett par sekunder!

Carl-Viggo Östlund visade sig vara precis lika moraliskt undermålig som alla andra förespråkare för massinvandring. Han köpte en bostadsrätt i överklassdistriktet Östermalm i centrala Stockholm och betalade dyra pengar för den. Pengar som han ”tjänat” genom att inbilla småsparare att det är bra att investera pengar i ett företag som stöder vänsterextrem verksamhet. För det gör Nordnet och Carl-Viggo Östlund. Den som investerar sina pengar i Nordnet bidrar till avvecklingen av demokrati och yttrandefrihet. Den som investerar i Nordnet stöder vänsterextra grupper i Sverige.

Carl-Viggo Östlund är sedan en tid VD för SBAB Bank AB. Nuvarande VD för Nordnet är Håkan Nyberg och Sverigechef är Jan Dinkelspiel (som i stort delar åsikter med Carl-Viggo Östlund). Flera personer som samarbetade med Östlund mot Sverigedemokraterna finns kvar i Nordnet idag.

Nordnet AB (publ)

Gustavslundsvägen 141
Box 14077
SE-167 14 Bromma
+46 8 506 330 30
info@nordnet.se
Org.nr: 556249-1687

Presskontakt

Johanna Snickars
Public Relations Manager
+46 8 506 331 21
+46 704 92 17 25
johanna.snickars@nordnet.se

Ledningsgrupp.

Klagomål.

Taggat:,

5 thoughts on “Total bojkott mot Nordnet Bank

  1. […] Bojkotta Nordnet […]

  2. Greger november 20, 2012 kl. 15:04 Reply

    Nordnet är skit. Byt till Avanza om ni har Nordnet.

  3. Anders Danielsson november 20, 2012 kl. 17:19 Reply

    Ojsan! Jag har sparande i båda (Avanza/Nordnet) men är i dagarna på gång att lägga om det rent allmänt. Mycket tack för denna upplysning! Då är det ett ställe jag skall avstå tillsvidare. Bojkott is on och meddelande kommer sändas till dem.

  4. Andy november 20, 2012 kl. 17:43 Reply

    Hejsan mitt namn är xxxx och jag har sett att ni köper annonsplats i kvällsblaskan Expressen.Jag vill bara upplysa er om att Expressens dåliga rykte riskerar att svärta ner ert varumärke.
    Jag har en depå hos Aktiedirekt och ett bolag som ni äger om jag inte missminner mig.
    Jag har en familjemedlem som har depå hos er på Nordnet. Ni tjänar garanterat 10000 kr i ränta och courtage
    på mig årligen i och med att jag kan överbelåna mig.
    Jag funderar på att avsluta min depå hos er pga av att ni sponsrar usel ”journalistik”.

    I och med att ni stödjer Expressen, genom att investera era annonspengar hos de,

    så kommer jag från och med idag upplysa alla i min närhet att välja ett annat

    företag framför er, så länge ni sponsrar usel ”journalistik”.

    Jag önskar er all lycka och välgång med ert företag och dess ekonomiska framgång,

    men annonser i skvallerpressen kommer garanterat påverka ert varumärke negativt.

    Som ni redan vet betyder ett företags goodwill och varumärke ALLT!

    Detta är något man vårdar ömt. Ni minns säkert Bananföretaget Dole.

    Som sagt hoppas ni månar om ert varumärke och om ni gör det så blir det omöjligt att för er

    att annonsera i Expressen eftersom deras dåliga rykte/varumärke garanterat kommer att påverka

    ert varumärke på ett väldigt negativt. Ville bara göra er uppmärksamma på detta.

    Mvh xxxx

  5. Esa Örmä november 22, 2012 kl. 14:10 Reply

    Jag fick följande kommentar:

    Hej Esa

    Nordnet är partipolitiskt neutrala och stödjer varken Ungdom mot rasism eller Expo. Vår uppgift som bolag är att leverera en så bra sparandetjänst som möjligt till alla våra kunder.

    Vi hoppas att du vill fortsätta vara kund hos oss. Hör gärna av dig om du har ytterligare frågor.

    Med vänlig hälsning
    Tomas Blomster
    Nordnet Kundservice

    Tel: 08-506 330 00
    Fax: 08-506 330 65
    http://www.nordnet.se

Kommentera

